onsdag 6. januar 2010

6. januar - Trettende dagen - Knudsdagen

6. januar - trettende dagen





Denne dagen markerer slutten på jula, og treet høstes ved at julekurvene tømmes, godtet spises opp og all pynten ble ryddet bort. Primstaven er merket med blant annet en feiekost og et drikkehorn som var snudd på hodet for denne dagen. Feiekosten var til å feie ut jula, og det oppognedvendte drikkehornet viser at juleølet skulle være drukket opp, bare en liten rest ble gjemt til tjuende dagen. Illustrasjonsbildet viser en mer moderne variant!
Kostekona feier tomme ølflasker, tomme julekremmerhus og juletrepynten ut av huset.
Trettendedagen ble noen steder kalt Gamle juledag og feiret som den egentlige juledagen. Årsaken til dette var innføringen av den gregorianske kalenderen i år 1700. Da ble tolv dager fjernet i kalenderen, slik at 1.juledag falt på den 25 desember.
Trettendedagen ble også kalt avfaredag, fordi dette var dagen julen var over, og gjestene skulle fare hjem. Noen steder var imidlertid Tjuendedagen, 13. januar, reisedag for julefølget og kalt Gamle nyttårsdag, Knutsdagen eller Sankt Knut.
Det er minnedagen for  danske St. Knud, hertug Knud Lavard som ble drept 7. januar 1131 og kanonisert 1169.
På folkemunne het det: "Sante Knud jager julen ud..."
Knutsdagen var imidlertid opprinnelig den 7. januar, men den ble senere flyttet til Trettendedagen.
I Sverige har Knut navnedag den trettende januar, og der heter det seg at på Tjugondag Knut dansas julen ut. På noen steder ble jula jaget ut med bjerkeris. Man gikk da fra rom til rom, og det ble slått med riset i hver krok, og jula ble til slutt jaget ut gjennom døra.
Helligetrekongers dag ble feiret den 6. januar til minne om de tre hellige kongene. Barn går ofte i opptog i Sverige denne ettermiddagen, fra hus til hus og framfører legenden med spill, sang og dans.

Kilde: Wikipedia 



I natt har det vært kaldt! Kvikksølvet har nok være nede på tjuetallet.
xxx

8 kommentarer:

  1. Lærerikt og interessant.
    Vi vet om dagene og kan navnet på dem,
    men kan ikke noe om historien bak,
    så dette var spennende.

    Noen "tviholder" på jula til 20. dag da... ;)

    TAKK for hyggelig kommentar og gode ord hos meg. Setter pris på det! :)

    Velkommen innom igjen. :)

    God dag ønskes deg!

    SvarSlett
  2. Tack snälla du för detta intressante inlägget.
    Ha en god dag i snöen.

    SvarSlett
  3. Tak for et flot indlæg - der var alligevel en del jeg ikke vidste om 13. dagen og julens afslutning. Men i dag skal der også pakkes sammen her i huset:-)

    SvarSlett
  4. Interessant innlegg. Jeg skal faktisk straks igang med å "avpynte" juletreet. Den andre julepynten ble pakket vekk i helga.

    Og kaldt ute nå ja. Sprengfyrer inne for å holde varmen!

    SvarSlett
  5. Jeg holder jul til tjuende dag i år tror jeg.Ofte har vi feiret den dagen med mat, gjester og hygge. Jeg får se hva jeg finner på i helga. Nå som det er så fint vintervær vil jeg holde på jula så lenge jeg kan.
    Vakker blogg du har, med mye fint lesestoff og bilder. Ha en fin fortsettelse av uka:)

    SvarSlett
  6. Intresant, men diverre er det ingen dato her i huset, eg pleier å tviholde på jula og angrer på at eg heiv ut det fine juletreet. Var i gang med å vaske og mann min ville ta ut treet, eg blei overaska og sa OK. SÅ VAR DET UTE=:( Berre kos dokke med det så lenge det er nåler att seier no eg. Takk for mange gode innlegg.

    SvarSlett
  7. Tjugonde dag Knut åker julen ut, senast hos mig. Min man har tagit granen i helgen som var, men jag har inte orkat resten, enda.. till helgen går nog allt bort. Det där svenska opptåget är jag inte helt känt med men det är den stora dagen för julgransplundring för barnen, med ringdans runt gran och godispåsar.

    SvarSlett
  8. Heisann! Det kommer - det kommer en tjuende dag også Mia! Den er alt planlagt - og med innslag av deg ;:OD)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.