tirsdag 12. januar 2010

Birthe Marie Løveid


Ut av parken


Vanligvis går jeg ikke lenger gjennom byen hjem fra jobb, men i går skulle jeg levere noen bøker på biblioteket, og da måtte jeg passere Lykkebergparken og Kirkeparken som egentlig er samme park.
Parken er de siste åra blitt stedet for ny kunst, og to av kunstverkene er laget av samme kunstner.
Birthe Marie Løveid. Ho har bodd i byen vår i mange år, men opprinnelig har Birthe Marie røtter i Oslo.







Og sist lørdag hedret byen kunstneren med æresprisen under Frederikprisutdelingen. Denne prisen fikk ho fordi " -Hun har markedsført Fredrikstad på en god måte og har tatt på seg mange verv. Noen mener dessuten hun er en av de kunstnerne med mest kunst i det offentlige rom, " sier kulturutvalgsleder Anita Vik som har sittet i juryen. Ja, Anita Vik kan få sagt det! Det er altså ikke for sin kunstneriske  dyktighet ho fikk denne anerkjennelsen... Birthe Marie er allsidig, men det er på det kunstneriske planet, ikke på markedsføring, verv og masseproduksjon!
Det siste verket til kunstneren går jeg forøvrig forbi hver dag ellers i uka. Det er et spennende monument, kalt Værsteportalen, som jeg vil vise i morgen.
Birthe Marie Løveid legger ikke skjul på sin støtte kvinnefrigjøringen. Derfor ble ho også valgt til å lage statuen av Katti Anker-Møller som står i biblioteksparken.






Litt mye snø nå til å få et skikkelig inntrykk av statuen. Spora viser at det er flere enn jeg som har tatt en nærmere kikk!




"Vennskapsporten til Kotka"


I Kirkeparken står en portal med et lite bilde i ramme på midten. Det er vanskelig å se det i dette mørket. Jeg må ærlig innrømme at jeg har glemt hvorfor portalen står der med bildet i ramme i midten!
Det er en tilsvarende port i vennskapsbyen Kotka i Finnland. Kanskje det er et bilde fra Kotka der...?
Domkirken skimtes i bakgrunnen. Jeg ble kjent med Birthes arbeider da jeg jobbet som lærer for pasienter på det psykiatriske sjukehuset. Utenfor hovedinngangen var det en tilsvarende installasjon som på det første bildet, bare ikke med så mange sokler og med hender i steden for hoder. En sterk symbolikk for stedet.
Frederikprisen er også skapt av ho. " Jeg trodde ikke at den som har laget prisen, kunne få prisen, kommenterte ho lattermidt fra salen.
I takketalen for hedersprisen fikk Anita Vik svar på tiltale: " Det må bety at det jeg driver og setter opp rundt omkring, er bra!
Jeg har alltid hatt "sansen" for hennes kunst.... deilig ikke alltid å måtte være faglig i formuleringene mine! Men hva som skal settes pris på, det vet jeg!
Se mer : http://www.birthemarie.com/minnesmerker/
http://www.birthemarie.com/utsmykkinger/

En liten hilsen fra kunstneren:
Så fin blogg du har, og det varmer i kulda med så fin omtale.... :) ....... kom til Fredrikstad første gang som 19-årig praktikant på PLUS senteret i Gamlebyen.

Litt om skulpturene:
-Katti sitter på en stein som er hentet fra en av husmannsplassene på Thorsø. Familien hennes kan fortelle at hun i blant gikk dit og satt og filosoferte på nettopp denne steinen. Katti var jo husfrue på Thorsø herregård.
-Vennskapsportene i Kotka og Fredrikstad markerer 50års jubileet (i 2000) for byene som vennskapsbyer. Det er byvåpenet til Kotka som er på porten her i Fredrikstad, mens det er Fredrikstad sitt byvåpen som pryder porten i Kotka.
-"Ut av parken" er også en slags vennskapsby-markering. I 1992 ble "Inn i parken" satt opp i Aalborg kommunes skulpturpark. Aalborg er også en av Fredrikstad sine vennskapsbyer.
11 år etter kom "Ut av parken" opp her i Fredrikstad.

*

1 kommentar:

  1. Heisann "svigermor" ;)

    Artig med ditt innlegg om Birthe Marie Løveid, for det var ikke lett å spore noe om hende her nede - foruten "inn i parken" her i Aalborg.

    God helg :D
    Catherine

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.