søndag 24. januar 2010

Dukkene mine, min onkel

*





Etter å ha vært inne på en del kreative blogger og sett hva som lages av dukker, illustrasjoner og den slags, fikk jeg lyst til å presentere dukkene mine. Dette er onkel. Han er apoteker. Derfor er han kledd i lang hvit frakk med lomma full av piller. Under har han stripete skjorte og grå bukser, og sjølsagt har han sløyfe i halsen.
Han var med på framføringen av regla Min onkel triller piller.
Det er en enkel hånddukke med hode av pappmasje. Jeg hadde fordypning i dukketeater da jeg tok utdannelse i drama, og dessuten har jeg vært ansatt på Norsk Dukketeater Akademi da det startet. Nå er det Studium for scenografi og scene ved Høyskolen i Østfold. Jeg jobber ikke der nå!



 

 Min onkel triller piller
På byens apotek
Han er så tynn og trist og blek
Og triller hvite piller

Min tante baker kaker
I byens bakeri
Hun er så rund og rød og blid
Og baker bløte kaker

Min fetter fanger slanger
Til byens brannstasjon
han er en underlig person
Og fanger lange slanger

Men min kusine Line
Som får gjøre hva hun vil
Hun gjør seg bare til

Teksten er skrevet av Inger Hagerup,  og melodien er av Finn Kalvik.
Innspillingen kan lastes ned her: http://www.allthelyrics.com/lyrics/finn_kalvik/min_onkel_triller_piller-lyrics-1198723.html
*

7 kommentarer:

  1. Thank you so much for your kind and thoughtful comment.
    * Hugs * deb

    SvarSlett
  2. Man ble så på gott humör av apotekeren din,sangen husker jeg gott.

    SvarSlett
  3. Nej men en så flott docka! Har du lagat den själv alltså. Jag är övertygat om att sitta och se dig spela dockteater måste vara jätteunderhållande både för små och stora ( läs 40 + ) barn. Kasperteater var väldigt vanligt när vi bodde i Schweiz, vi ska ha ett gäng med 'kasperli' liggandes någon stanns här hemma.. det hade jag glömt..
    Ha en fin söndag :)

    SvarSlett
  4. Hei! prøver å få tid å svare, skal på rehabilitering i 4 veker, driver å pakker. Det blir kanskje ikkje så mykje data, skal ha nokre innlegg om det går.
    Her er nokre forslag:
    Etikett: bestarosa
    Denne rosa fikk eg av mi mor, ho fikk den fra ei veninne ute ved havet , eg er så glad i den og den svikter aldri Har snakka med rose eksperter som meiner det er Blush damask , kultivert før 1759 sone 5-6. Hos mor mi var den 3m høg og hos oss er den blitt minst 2m. Den dufter nydelig.
    OG:
    Etiketter: rosebukett

    onsdag 17. september 2008
    Til mine bloggvenner
    Det første bildet der, fordi det er ein bukett som eg elsker. Store fylte roser i nydelig harmoni. Austin sine roser er eg veldig svak for.

    SvarSlett
  5. Vilken fin docka!Så roligt med kulturhistoria via dockor!
    Jag hade en god vän från Sibirien som var utbildad teaterregissör och dockteaterdirektör här i Göteborg.
    Hon berättade med sina dockor om rysk histora för barn - helt fascinerande även för vuxna.
    Hon och hennes svenske make tillverkade dockorna själva - vilka var alldeles otroligt fina!/Anja

    SvarSlett
  6. For en herlig onkel! Var det diktet av Inger Hagerup som var inspirasjonen? elelr kanskje var det din onkel som inspirerte henne?
    Takk for kommentaren til min Q. Jeg lo litt - det med å vifte med lommeboka virker jo litt gjenkjennbart. Men den er koselig også, den norske væremåten. Og det er nå ingen som har så mye HJERTEDANNELSE som de norske gutta!
    Ser at det er flere som kan tenke seg å lære spansk. Kanskje vi kunne starte med en spanskopplæring her på bloggen. Finne på lure måter som fremmer læring - etter hvert et innlegg i uka med minst ti ord på spansk...
    God søndagskveld til deg :)

    SvarSlett
  7. Hej du!
    Nej den visan kände jag inte till, men den var rätt så kul!
    Och vilken kul docka!
    Varsågod och presentera mig, om du vill!(Jag känner mig ärad!)
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.