mandag 4. januar 2010

Knut Hamsun Med røde roser

Knut Hamsun Med røde roser


Med røde roser
Jeg knæler og rækker min Gvae frem
endskjønt jeg hører dit Nei.
Ta disse Blomster med Tak for dem
du pyntet med paa min Vei.
Dit Øie sænkes mot Roserne nu
og sløres av Minders Gru
Og alt  hva du saa av min gode Vilje
kommer du ei ihu.


Din graat har dugget mit Sind som Regn,
dit Smil var min Sol igjen,
du skapte av Verden en hjemlig Egn,
min Sjæl blev en Have i den.
det blomstrer og dufter i Havens Ly
 og dirrer av gyldne Flt.
Og kjære min Gave er røde Roser
nu igjen og paany.
Knut Hamsun



Hamsunåret er over, men oppmerksomheten rundt Hamsun er ikke over. I dag skal brevene han befalte ikke skulle åpnes før 50 år etter hans død, åpnes. Med stor spenning og forventning vil brevene bli høytidelig åpnet.
Vil de inneholde det man tror, en bunke kjærlighetserklæringer til en ung pike som han aldri fikk se igjen etter at han forlot byen den unge jenta bodde i?

I 1960 mottok biblioteket en liten forseglet
pakke med brev fra Knut Hamsun til «en ung
pike», som det står i katalogen. Giver var den kvinnen
som brevene var sendt til. Vi kjenner ikke hennes
hennesnavn, gaven ble formidlet av en annen person.
Brevene er fra ca. 1890. På den forseglede

pakken står det: «Må ikke åpnes før år 2010.»
http://www.nb.no/aktuelt/nb21-hamsuns-brev-og-skrifter-i-nasjonalbiblioteket

Og i dag skjer det altså!

Livet hans var ikke enkelt - 9 år gammel ble han overlatt til en tyrranisk og fanatisk religiøs onkel på grunn av foreldrenes ubetalte gjeld!
Les mer: http://www.nb.no/aktuelt/nb21-hamsuns-brev-og-skrifter-i-nasjonalbiblioteket

Siste nytt fra aftenposten.no:
«Jeg ønsker deg alt godt fra verden der ute, vær lykkelig», leser kulturminister Huitfeldt fra et av Hamsuns brev til Lous.
Men lite tyder på at Kristiansund-jenta var lykkelig etter den stormfulle forelskelsen mellom 1891 og 1892, tiden da Hamsun oppholdt seg i Kristiansund.
– Vi vet hvor jævlig han var, men lite hvor jævlig hun hadde det, sier Kolloen mens han blar gjennom bunken med brev.
Se video av åpningen: http://www.aftenposten.no/kul_und/article3448012.ece
 xxx

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.