lørdag 23. januar 2010

Mer om ikoner

*


I går kveld var vi i selskap, og på veggen hang det et ikon jeg aldri har lagt merke til der i huset. I nesten samme øyeblikk som jeg oppdaget ikonet, ble det på bloggen min publisert det planlagte innlegget om Mariaikoner. Se under.
Selvsagt måtte jeg studere det nærmere, og bakpå sto det at maleren var en navngitt prest fra klosteret på Athos.
Blant gjestene var Øyvind Sand, og jeg visste at han og sønnen hadde oppholdt seg der en tid for noen år siden. Og Øyvind ble tydelig interessert i ikonets signatur. Kjente han presten?





 



Enda et maleri var en ny oppdagelse. Det var nesten så ferskt at oljemalinga fremdeles var våt. Denne signaturen var det ikke noen problemer å kjenne igjen. Øyvind har tatt opp igjen et gammelt motiv der de russisk ortodokse elementene nærmest får sveve fritt omkring. Til forskjell fra de tidligere maleriene, var dette lyst og strålende - noe som dessverre ikke kommer til sin rett på fotografiet. Mer om de mørkere maleriene finnes her:






 *

4 kommentarer:

  1. Vært innom for å se på abc bildene dine. Runer var en fin tolkning.....: )

    SvarSlett
  2. Ikonmålning är en gammal Hantverk i Ryssland.
    Men även lättnad i guld eller andra metaller förgyllda av helgon förekommer. Den lilla Ikonbild Erna säljes i kyrkor som unga askar. / Anja

    SvarSlett
  3. Boken BILDEN AV MARIA handler mest om svenske kirkeskulturer så jeg vet ikke om det er den du så,men Danbolt har også gort en bok nyligen om jungfru Maria i kunsthistorien så det var kanske den.

    SvarSlett
  4. Heisann! Nei, jeg tror ikke det fordi den spanske boka, Maria, var en av flere i en serie om hellige personer. Danbolt er neppe oversatt til spansk ???

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.