onsdag 6. januar 2010

P for Praha, ABC-tema

P for Praha



Jeg lengter alltid tilbake til byen ved Vltava som Dvořák skrev sine romantiske symfoniske dikt til.
Han var sterkt knyttet til folkemusikken i Böhmen, og det preget komposisjonene hans i stor grad. I 1878 fikk han sitt internasjonale gjennombrudd og er siden kjent som en spennende og kjær komponist.
Første gang reiste jeg med tog, annen gang med leiebuss, tredje gang med tog igjen, fjerde gang med maxitaxi, femte gang charterbuss og siste gang med fly. Det eneste som mangler er bil, sykkel eller beina! Det mest behagelig er faktisk tog, avslappende og trivelig. Bildet over er av St. Vitus-katedralen.


 



Historien bak byen bygger på et skjønt lite sagn om hvordan prinsesse Libuše som var gift med Premsyl, overtalte han til å finne en gård ved bredden av elva og grunnlegge en by der. Hun så for seg en stor og mektig by: "Det skal komme en tid da to store oliventrær vokser i denne byen. Kronene deres skal rekke opp i den sjuende himlen, og de vil stråle ut over hele verden med himmeltegn og mirakler."
I følge sagnet dro Premsyl og mennene hans til stedet de hadde fått bekrevet av Libuše, og her grunnla de Praha.
Smetana som også var opptatt av byens historie, skrev mellom 1869 og1872 musikken til operaen basert på  prinsesse Libušes liv. Det betraktes nå som et av landets nasjonalverk.
Arkeologiske funn viser at området omkring Praha har vært bebodd siden yngre steinalder. Men selve utviklingen av Praha som et politisk og kulturelt sentrum i Böhmmen henger nøye sammen med grunnleggelsen av fyrstedynstiet Preysliderne og deres makt.
Den etymologiske betydningen av navnet Praha som i begynnelsen refererte til preyslidernes borg, kjennes ikke helt, men det kan ha en sammenheng med det tørre og karrige landskapet å gjøre.


 Sammen med elever foran Jan Huusstatuen 
på torvet i Stare Mesto.


For en dukketeaterentusiast som meg, er byen en gullgruve. Her er det mer enn nok å la seg friste til å forlyste seg av i sjangrene marionette-teater, figurteater, objekt-teater, effekt-teater og andre alternative teaterformer.





Kafka har bodd og skrevet flere steder i byen, og denne boka er blant de flotteste jeg har sett med bilder fra det som kan kalles Kafkas Praha. En stemningsfylt bok.





Ett spesielt minne har spikret seg fast. Vi skulle finne et sted å spise på Mala Strana siden. Det snødde selv om våren var i anmarsj. Snøfnuggene var store og lett synlige foran de gammeldagse gatelyktene, mot en svart himmel. Husene var mørke og dystre, og gatene folketomme. Vi følte oss satt tilbake til Charles Dickens tid. Litt skummelt, litt magisk og litt spennende.


Julekort fra Dana



Flere innlegg på P hos Petunia i ABC-tema



xxx

21 kommentarer:

  1. Hei hopps, er du redan ute på P! Där ligger jag efter.. Prag är en underbar stad, åker gärna dit igen, den staden har så mycket att bjuda på, hann nog med en del små violinkonserter också i tillägg till allt annat, och självklart köpte jag med mig marionetter :)

    SvarSlett
  2. nydelig innlegg virklig . MEN så er Praha et vidunderlig sted. F

    SvarSlett
  3. Har aldri vært i Praha. Men det som er så flott med ABC, en får mange gode reisetips. Flott innlegg!

    SvarSlett
  4. Fantastisk by ... og flott innlegg med masse info om en by som står på reiseønskelista mi!

    SvarSlett
  5. Praha står på lista over byer jeg vil besøke, og etter dette ble ikke lysten til å reise mindre! Takk :o)

    SvarSlett
  6. Prag ska vara en helt fantastisk stad säger alla som varit där.
    Skulle kunna tänka mig att åka dit...
    Fint och trevligt inlägg.
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  7. Den sidste oplevelse får mig til at tænke på at byernes bygninger og gader fortæller historie på en måde, som slet ikke kan erstattes af gode bøger. Det er oplevelsen af at stå der, i den skumle gade, som får os til at tænke på Dickens historier, og så får Dickens farve fra virkeligheden.

    Man kan desværre ikke "gemme" en by, så den ligner det, den var for 300 år siden, men man kan godt gemme de bedste huse og nogle enkelte husrækker af mindre kvalitet må sikres med ombygning og restaurering.

    Tak for et interessant indlæg om Prag.

    SvarSlett
  8. Jeg har sett bilder som venner har tatt når de har besøkt Praha og det ser ut til å være en vidunderlig by:)
    Flott valg av P!!

    SvarSlett
  9. Praha var en kjempefin by, der tilbragte jeg noen flottte dager for noen år tilbake. Det ble bl.a. mange konserter og mye shopping. Jeg tok helt av, og kjøpte bl.a. 7 par sko. To av parene er fdortsatt i bruk, alle de andre er gitt bort....

    SvarSlett
  10. Se Mormonsens fine gaveposer i gjenbrukt papir!

    SvarSlett
  11. Står på listen over steder som skal besøkes snart ja.

    SvarSlett
  12. Selvfølgelig kan du linke til gaveposene, det er bare hyggelig!

    SvarSlett
  13. Åh tak for turen til Prag. Fantastisk by. Jeg var der sidst for 11 år siden.

    SvarSlett
  14. Dette er da et et Priviligenuom for meg å bli med på.
    Prangende flotte bilder herpåtil

    SvarSlett
  15. Flotte bilder fra Praha. Jeg har selv vært der, men kom ikke på at jeg kunne bruke det til P oppgaven ;)

    SvarSlett
  16. Herlige bilder fra en tydeligvis flott by! Jeg har aldri vært der, men skjønner at det bør jeg gjøre noe med :-) Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  17. Spennende å lese om byens opprinnelse. En gang MÅ jeg reise til Praha.

    SvarSlett
  18. Det var spændende at læse og et meget smukt indæg! Jeg holder selv meget af det symfoniske digt Vltava, og jeg har besøgt byen Prag.

    Ha' en dejlig weekend :-)

    SvarSlett
  19. Praha er et reisemål jeg har på listen min.. Det er ikke noen som har vært der som ikke har hatt det helt supert og vil tilbake! :)

    Flotte bilder, det gav mersmak!!

    SvarSlett
  20. Tusen takk for koselig(e) hilsener hos meg, hi-hi! Jeg tog'han jeg ;)

    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  21. Great post. I have to admit that Prague before the Velvet Revolution had more magical atmosphere. It had even more Dickens-like atmosphere, as you wrote. The houses are now well painted and repaired , it looks of course better for all turists. That 's evolution, everything is changing. But Prague is one of the most beautiful cities.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.