lørdag 27. februar 2010

Mine favoritter i arkitekturen: Ekheim

*
 


Ekheim er den mest staselige bygningen i nærheten av der jeg bor. Dette bildet tok jeg i høst. Da var smijernsgjerdet nytt og hekken netteopp planta av den nye eieren. I fjor sommer ble huset malt hvitt.
Bygningen var opprinnelig et sveitzerhus fra 1896 som ble påbygd i 1900. Huset har panelte flater, innslag av myke jugendformer og dragehoder over gavlene. Dette eventyrslottet blir betegnet som et monument over byens såkalte plankeadel.


Inngangen til den tidligere administrasjonsboligen til Røeds Bruk


Bildet fra 2001 er tatt av Bjarne Tvete. det viser huset i sine opprinnelige kontrastfarver slik sveitzerstilen er kjent for. Ekheim ble tegnet av Arkitekt Ole Sverre (1865 - 1952) fra Fredrikstad.
Rundt huset er det en engelsk have med lysthus og en dam med en såkalt kinesisk bro over.





Hvis jeg skulle få bestemme, ville farvene ha forblitt som på bildet over, men det er det mange som ikke er enige i.
Her er det flere interiørbilder fra de staselige stuene da huset haddet sin storhetsid.
*

3 kommentarer:

  1. For et kjempeflottt hus. Bra at slike hus blir tatt vare på. Ønsker deg ei flott helg.

    SvarSlett
  2. De är så fantastiska,dessa nationalromantiska hus.Tenk den som kunde få bo der.Jeg vet desverre om flere som er revet fordi ingen vill bo där og betale for vedlikehållet.
    Er enig med dig att den gamle malingen är mere tidstypisk och viser detaljerne bedre.
    Ha en fin hälg

    SvarSlett
  3. Fantastisk vakker bygning! Jeg tenker ofte på hvilken innsats som ligger bak oppføringen av slike bygg, uten bruk av dagens tekniske hjelpemilder. Flott at de er verneverdige og blir restaurert mer eller mindre slik de opprinnelig fremsto.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.