mandag 5. april 2010

Annen påskedag, egg - et kunstuttrykk hos Salvador Dali


Allegorie de Soie, 1950



Begge hjemmene til Dali ligger i Catalonia. Jeg har kun vært i fiskerlandsbyen Port Ligat. Der han bygde et hus satt sammen av tre mindre fiskerboliger nede ved sjøkanten. Det er et fantasifullt hjem, men ikke mer ekstraordinært enn at jeg gjerne kunne ha bodd der. Med tanke på alt det gale mannen har skapt opp gjennom livet, er omgivelsene og innredningen her ganske moderat. Var der sammen med to studievenninner våren 1998.



Bildet viser vei til fire måter å se egg på!

Port Ligat


Dali pyntet hustakene sine med store egg både i Figueres og i Port Ligat. Han har malt mange surrealistiske malerier der egg er et viktig element. Jeg har valgt ut to av dem!



Metamorphisme av Narcissus, 1937, Tate Gallery, London 

Alle bildene er hentet fra nettet - fotografene er ukjente!

3 kommentarer:

  1. Hej Bjørk Nina, du har så mange skønne indlæg, som jeg slet ikke får kommenteret - men jeg nyder dem!
    Ha' en rigtig god 2. påskedag :-)

    SvarSlett
  2. Fascinerande och spännande! Ha det gott!

    SvarSlett
  3. Huset med äggen är helt fantastisk!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.