tirsdag 23. mars 2010

Påskekort




Skikken med å sende påskekort er ikke lenge hva den var. Det er vel knapt noen som sender påskekort lenger, så det er blitt rent eksotisk å finne en påskehilsen i postkassa!
Påskekoprt var ganske utbredt i Norge en periode - med glansår rundt siste verdenskrig. På slutten av 1900-tallet avtok skikken mer og mer, og påskekortene er blitt en antikvitet og et samleobjekt.
De mest brukte motivene er hønsefamilien, egget og påskeharen etterhvert sammen med påskeliljer.
Hytteturer ble postkortmotiv allerede på førsten av forrige århundre, men det er uklart om de ble brukt som spesifikke påskekort den gangen. På 20- og 30-tallet skildrer kunstnerne hyttepåska med skiturer, appelsinskrelling, sol og peiskos!
Religiøse motiv mangler nesten helt i påskesammenheng.
Den mellom-europeiske påskeharen dukker opp på enkelte påskekort rundt 1950.
Malere som Kjell Aukrust, Andreas Bloch, Harald Damsleth, George Schumann, Erling Nielsen og Gondro Elind er noen av de ivrigste bidragsyterne til den norske postkortkunsten. I Sverige fikk Jenny Nyström stor popularitet med sine spesielle eggformete postkort.
Kilde: Gamle avisutklipp






Påskekortet over og de fire neste er skanna fra en gammel avis.



De tre siste kortene tilhører søstra mi!





Bloggen til Dragonfly Treasure viser også noen gamle påske- postkort som er verdt å ta en kikk på.
Der dukker det opp et ord som for meg er "nytt" og som jeg ikke kjente betydningen av.
Ordet er vintage.... mulig jeg ikke følger med i tida - noe jeg egentlig synes jeg gjør, men noen ganger glipper det likevel. Jeg pleier å si at jeg lærer så lenge jeg er lærer. Denne gangen  er det unntaket fra regelen som gjelder.
Vel, hva betyr nå "vintage"? Sikkert flere enn meg som lurer på det!
Med ordet i google oversetter, fra engelsk til norsk, kommer ordet på norsk: "vintage". OK- det heter altså det samme på norsk. Nå må det være meg som ikke følger med i tida!
Søk på google med søkeord "vintage" ga følgende resultat, fritt referet: Det er et moderne ord for antikvarisk eller antikk. Det gjelder først og fremst gjenstander fra 1920 til 1960-åra, mye omtalt om klær.
Herren i huset visste det!!!!!!
Hvor i all verden stammer ordet fra? Det står ikke omtalt i vår etymologisk ordbok av 1994!
Det har i alle fall noe med vin å gjøre fra starten av, har jeg skjønt- men så mye klokere er jeg ikke blitt - hvordan kan et ord som har noe med vin å gjøre, plutselig stå for noe som er gammelt?! Godt lagret vin= ettertraktet vin???? Er det en link her?

1 kommentar:

  1. JAg har också funderat på detta ord som så ofta blir använt av dessa interiörbloggar, för allt pynt och stasj som ska vara i dom millioner av vita hem. Slog det upp; 1. vinskörd, 2. årgångsvin. detta enligt Prismas moderna engelsk-svenska ordbok... konstigt, kanske det har med alla etiketter och vinlådor som dom visar att göra, och sedan har man bara fortsatt använda det till allt möjligt rart?

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.