lørdag 22. mai 2010

Min mormors tine






Det er denne tina som mormor fikk av faren sin etter at han hadde vært på reise til vestlandet. Det står flott skrevet Ulvin og Bergen på lokket.
Rosemalingsstilen er typisk for denne delen av landet.







Mormor het Mina Svensdatter Nøkleby som jente. Nøkleby er området der  Herren i huset jobber. Skolen han er lærer på, heter Nøkleny skole, og det ser jammen ut som om det er en skolebygning som er malt på den andre siden av tina!
Jeg har dessverre ikke noe bilde av mormor som lita jente, men et ungdomsbilde finnes!



Fra All my roots-slekta mi


Jeg gjør oppmerksom på at Mina er oldemor til barna mine, og slektsbloggen er laget til dem!
Det er dattera til søstera mi som har arva tina siden ho er den eneste jenta i barnebarnflokken!
Derfor syntes jeg det ble ekstra spesielt å ha rosemotivet fra tina brodert på bunadsforkleet mitt. Det fører på en måte historien videre. Det er en av rosene på lokket som har vært utgangspunktet for rosebroderiet. Se:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.