mandag 31. mai 2010

Potettrykk


En stille, blomstrende gate i byen- en naivistisk stil


I dag er det eksamenstrekk for elevene i formgivingsfag. Jeg krysser fingrene for dem!
Enkelte elever klager over at de ikke kan male eller tegne... Det skal mye til at de ikke kan skape med form og farve! Det er absolutt ikke alle gitt den gaven å kunne mestre saktegning til tross for mye veiledning, trening og øvelser. Derfor er de viktig å gi disse elevene andre virkemilder som kan gi relativt gode resultater.
Potettrykk er en enkel teknikk som kan utvikles til mer avanserte uttrykk, alt etter hvilke muligheter hver enkelt ser i den.
Det samme er det med kreativitet. Jeg er ikke kreativ, sier noen elever. De er det, men utnytter ikke de metodene de har til å skape, til å finne på nye løsninger eller se nye muligheter.

Nå spørs det da om det blir noen eksamen på elevene mine. Jeg er tatt ut i streik fra onsdag.
I morgen skal jeg være vikar, og da hadde jeg planer om å lage en "mini" eksamen for elevene på vg2.
Vel, kanskje det blir den eneste eksamen i programfaga de får i år.
Oppgaven skal være å skape et collage i gruppe. Det tror jeg aldri de har gjort før på skolen vår. Materialene skal være alt fra avispapir, innpakkingspapir, magasinpapir, gråpapir, dopapir, sandpapir, silkepapir, kreppapapir, servietter, brevpapir og alle andre sorter papir. Det skal tegnes, males, trykkes og skvettes i tillegg. Inspirasjonskilden skal være en av mine favoritter i kunsten, Robert Rauschenberg.
Han har aktuell tematikk, og det blir det for elevene også!







Jeg skal se om jeg kan få arrangert en utstilling av resultatene på bloggen her så snart som mulig!
*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.