fredag 18. juni 2010

Blomstrende fredag, ukjent navn




I dag viser jeg bilde av en blomst jeg trodde var pimpinelle inntill blomsten slo ut. Da kom det som en overaskelse at den var gul!
De første bladene lurte meg- ikke lett å se forskjell på disse bladene og bladene i pimpinelle.
Jeg har hatt det i urtebedet før, men den ble plustselig borte, og nå trodde jeg at jeg hadde funnet et sjølsådd, forvillet eksemplar og tok godt vare på den lille planta, men så ble jeg lurt trill rundt.
Hva er det som jeg så omhyggelig har passa på?
Ikke er det verken nikkelbrønsle eller flikbrønsle - det er disse to slagene som finnes i Norge av hele 250 arter.



http://home.tiscali.nl/grensschap/images/Rode%20pimpernel%20groot.jpg



Når jeg studerer forkjellen på bladene her og nå, er nok bladene på den ukjente blomsten mot toppen en del spissere og mer avlange enn bladene på pimpinellen.
Jeg kan ikke finne tegning av planta i floraen min, og heller ikke på søk med gule blomster, ville blomster.
Er det noen som gjenkjenner den?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.