fredag 16. juli 2010

Blomstrende fredag, gjest i medisinurtebedet





En ukjent gjest dukket plutselig opp blant medisinurtene. Den har jeg aldri sett før. Kan hende jeg har sådd noen frø som har spirt først etter mange år - og jeg har rett og slett glemt hva jeg har tilført jordsmonnet! Likner litt på en valmue i blomsten, og bladene på ballblom. Hvis noen kjenner den igjen, er jeg takknemlig for navnet!
Jeg fant tilfeldigvis et bilde av den i et gammel Hagen for alle-magasin. Den heter kinaballblom, Trollius chinensis, på norsk smalballblom. Frøene har nok kommet hit uten min hjelp...

Informasjon:
Basalbladene er bredt lanseformete, og flikene er delt inn i kraftig tannet segmenter, stammebladene er mindre. Produserer bolleformet, lys oransje-gule blomster med lange petaler. Mer dristig farge om nødvendig i et skyggefullt område. Fin å plante ved dammer eller små bekker.



Og en gjest som vanligvis er mye tidligere ute....





Sitronsommerfuglen, Gonepteryx rhamni

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.