søndag 4. juli 2010

Fra etruskis herbarium til lokal florategner




Ikke ante jeg at det i min nærhet finnes en mann som er ekspert på å tegne blomster så nøyaktig at han er profesjonell på dette. Det er bare å bøye seg i støvet for slike kunstnere som studerer objektene sine nøyaktig ned i den minste detalj.
Illustratøren heter Hermod Karlsen, og han skal engang ha sagt: "Jeg glemmer ikke et kronbløad. Jeg kan ganske mye botanikk." Han har atelier i en fraflytta militærkaserne i Gamlebyen. Han har bidratt med tegninger  til "Ville planter i Norge" fra 1980-tallet. Han har studier i fysikk, kjemi, biologi og botanikk bak seg. Underlig nok savner jeg matematikk på faglista hans!
"Innimellom må det mange, mange lag med farge til for at det skal bli så virkelighetsnært som mulig. Ti lag er ikke uvanlig", sier han og fortsetter: "Først tegner jeg opp konturene med blyant. Så tegner jeg konturene med en tynn akvarellstrej og pusser så bort blyantstreken. Til slutt legger jeg på farge."
Å tegne hele den norske floraen vil nok ta 15 år, reflekterer  illustratøren.
Kilde: Fredriksstad Blad 5.mars 2006

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.