mandag 23. august 2010

Havens tistler

.




Det er ikke bare deres stikkende frøstander som gjør at vi er delt i våre følelser for tistler. De er jo "gress", forbundet med brakkmark grøftekanter.
Kuletistelen har vi hatt lenge, og mariatistelen blir stadig vanligere.
Mange ville tistler trives best i nitrogenrik jord på gammel kulturmark.
Tistlene hører til dagsommerfuglenes yndlingsplanter. De har mye nektar, og for sommerfuglene er det som å komme til dekka bord, og i tillegg er det vertsplanter for flere sommerfugllarver. På slekten Cirsium lever larver av ikke mindre enn 12 forskjellige sommerfugler!
Av de større sommerfuglene er tistelsommerfuglen den mest kjente. Den vandrer hvert år inn over landet i store mengder. Sommerfuglene legger eggene sine på bladene, og larvene spiser seg store og sterke på plantene.
Blomsterfluenes larver har også stor appetitt på både tistler og bladlus. En eneste blomsterfluelarve legger i seg hundrevis av bladlus i løpet av sin larveperiode.
Blå kuletistel er kanskje  den vakreste  og vanligste tistelen i haven. Navnet Echinops hat den fått fordi den ser ut som et piggsvin. Den er flerårig, kan brukes som snitt og til tørking.
Alle arter er storvokste, har grov stilk med sparsom behåring. De flikete bladene sitter spredt langs stilken og har en filthåret, litt sølvaktig underside. Også bladene til kuletistel er utstyrt med torner.
De blomstrer i juli til september. De kan spre seg i mengder hvis den får frø seg fritt.
De mest vanlige er:
blå kuletistel Echinops bannaticus
grå kuletistel Echinops exzltztus
kjempekuletistel Echinops sphaerocephalus


Mariatistel Silybum  marianum kommer opprinnelig fra middelhavsområdet. Det er en dyrket art som man sjelden finner viltvoksende her i landet.
Den har gamle aner og omtales i urtebøker fra middelalderen. Navnet kommer fra det geske ordet silybos. Navnet ble allerede brukt av Dioskorides og Plinius som levde rundt år 0. Artsnavnet henspiller på jomfru maria. Det kommer fra en katolsk legende. I den var bladene helt grønne fra begynnelsen av. De hvite flekkene oppsto ved at marias egen melk dryppa på dem.
Den er ett og toårig og kan bli over en meter høy. Stilken er uten torner. Blomstene kommer i slutten av juni. De sitter enkeltvis og dekkbladene er takkete. Noen er rødfiolette, andre hvite. Alle blomstene i kurven er tvekjønnete.
Planta inneholder stoffer som kalles flavonolignaner, som har vist seg å redusere dødligheten hos pasienter med store leverskader. Stoffet silymarin brukes for å behandle forgiftinger av hvit fluesopp, men kan også lindre mavesår.
Jeg var så heldig å ha mariatistel fra frø jeg kjøpte i Praha. hadde jeg visst da at den bare ville være hos meg i to år, høyden, ville jeg tatt frø og sådd den på nytt, på nytt, på nytt og på nytt!
Kilde: Hagen for alle 2-00




Maria tistel kan brukes som "dagen-derpå" medisin. Fra frøene utvinnes det stoffer som blir ansett for å stimulere og beskytte leveren, og dermed bidra til at man føler seg bedre etter en kveld i "sus og dus"...

3 kommentarer:

  1. Jeg fortsetter å bli imponert over alt du evner å sette deg inn i.

    Er det ikke mulig å få tak i sånne frø her hjemme? Eller er jeg helt på bærtur nå?

    Takk for koselig kommentar om det røde smykket.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  2. Jeg synes tistelen er vakker jeg . Min eldre nabo syns jeg er sprø når jeg sier den må stå i fred fordi den er så flott.

    SvarSlett
  3. Takker og bukker. Du må ikke tenke på det med stemmen, for det første skilte det rundt 10 stemmer og for det andre er jeg kjempeglad for 2. plassen. Gleder meg som en unge til å få bøkene.
    Det er ikke mye roseblomstring nå, var ute og kikket i hagen tidligere idag og det er kun Blue Boy som blomstrer litt.
    Jaques Cartier er full av knopper, så det blir spennende å se om det blir mer blomstring.
    Kikket også på datoene for blomstringen og roseblomstringen varte ikke lenger enn litt over en måned. Mener å huske fra ifjor at de blomstret mye lenger.

    Tistelen er ikke min favoritt, men den blå du viser er nydelig.

    Ønsker deg en fin ny uke.
    Klem fra Mio

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.