mandag 2. august 2010

Huskeliste for haven i august


 En av to nyinnkjøpte sommerfuglbusker på salg!




Det er tid for å plante iris. Knollen skal være frisk og ha minst ett kraftig bladskudd. Plant knollen vannrett og rett under jordoverflata.

Topp tomatene, tomatillo, chilipepper, paprika og stikkelsbær for å stoppe tilveksten. Da får fruktene som allerede er der, mer kraft og næring - og større mulighet til å bli helt modne innen høsten og kulda kommer. Ta bort store, unødvendige blader slik at lys og luft slipper til de fruktene som holder på å bli modne.

Madonnalilja skal plantes når den ikke vokser mer, i hvileperioden. De store løkene plantes bare med noen få cm jored på toppen av løken. Plant 6-10 løker sammen i gruppe med ca. 20 cm i mellom. Den trives best i leirholdig havejord som blandes med grov grus og kalk. Den grønne buskete bladrosetten overvintrer.

Del opp staudene og plant dem dypt i ny og luftig jord gjerne blanda med grus, torv og kompost.

Klipp hekkene av alperips, liguster, buksbom, hagtorn, angbøk, syrin og asal.

På tide å kjøpe sommerfuglbusk. Nå er det mulig å sjekke farvene på blomstene. På latin heter den noe så fint som buddleja davidii. Plantes med rothalsen 5-8 cm under jordoverflata for å tåle vinteren bedre!
Se flere typer: http://timoilves.planet.ee/haljastus/tooted/lehtpuud/buddleja.html
Sortene Fascinating eller Black Night vil passe bra i villhaven! Det finnes også gule sommerfuglbusker, men jeg har nok av gule blomster...
Jeg kjøpte i tillegg til den på bildet, Pink Delight.

Tynn ut bringebærbuskene etter høstingen. Fjern fjorårets skudd som har båret frukt. Kutt det ved bakken med en skarp saks. riv opp skudd mellom radene. Topp årsskuddene til plukkhøyde. Ta ripsbuskene i samme slengen!

Plant vintergrønne bladplanter nå- da rekker de å etablere seg før kulda kommer. Dekk plantene før vinteren.

Så spinat, redikker og vintersalat som høstes i desember.

La bare det største gresskaret stå igjen i åkeren. Ta bort alle sideskudd og topp planten 2-3 blad over det gjenværende gresskaret.

I slutten av måneden må alle amaryllisløkene inn -
og alle skjøre terrakottapotter også...

Knip erteblomstene og fjern alle frøkolmer, så blomstrer de lenge, lenge...

Tipsene er henta fra  Hagen for alle 9-02

4 kommentarer:

  1. Heihei, Bjørg Nina!
    Nå har jeg fått meg min helt egen studentblogg!
    Tenkte jeg skulle si det, siden jeg har tenkt til å linke bloggen din på min blogg ;)
    Og så kan du lese om studentlivet til hvertfall én av dine tidligere elever hvis du vil ;)

    Hilsen Marte (i Photo9, hvis ikke du skulle huske hvem jeg er)

    SvarSlett
  2. Jeg sætter pris på dine gode råd. Jeg vil købe en "sommerfuglebusk" når jeg har ryddet et hul i "urskoven" her :-)

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelig kommentar på min blogg. Har lest litt rundt på din blogg også, her var jammen litt av hvert. Skjønner at jeg må ut med spaden allerede. Iris kunne jeg veldig gjerne tenke meg, får ta en tur til hagesenteret. Takk for tipsene.

    SvarSlett
  4. oj vilken kunskap om alla blomster,jag återkommer för fler lektioner;)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.