fredag 6. august 2010

Kunnskapsmangel

 .
 Oljemaleri av Rolf Groven, 1975



Jeg må stadig blottlegge min mangel på kunnskap enten det gjelder planteslag eller geografi her på bloggen.
I innlegget på Q i ABC-tema skrev jeg om Fortundalen og viste til et maleri av I C Dahl derfra. Sjølom jeg er godt reisevant og kan min kunsthistorie, hadde jeg verken hørt om dalen eller sett maleriet før.
I dag i Dagsrevyen blir jeg oppdatert på nyhetsfronten om flomvarsel og evakueringsplaner i Fortundalen.
Det minner meg litt om noen sammentreff jeg har omtalt før....Det er rett og slett moro å samle på disse!
Og Hardanger ble også nevnt pga lokalbefolkningens motstand mot høyspentkabler på vidda og over fjorden, men Hardanger som sådant, er ikke noe fremmed sted.
Egentlig er jeg motstander av inngrep i naturen, men ikke så mye at jeg heller foretrekker installasjoner som kan fjernes etter bruk, mot avfall som blir liggende, og ingen vet hvor det skal lagres trygt i millioner av år.
Jeg har deltatt i diskusjoner der jeg blir provosert - og jeg sikkert har fått folk fykende forbanna når jeg sier at jeg synes vindmøller kan være som kunstverk i naturen. Bare synd fuglene ikke kan navigere utenom dem. Hadde de det, ville jeg ha gått hardere inn for å argumentere for vindmøller flere steder i vårt langstrakte og tildels øde land.
Det store spørsmålet er jo: Trenger vi all den nye kraften? Dessverre, tror jeg ikke vi kan stoppe forbruket. Jeg er sjøl en som bidrar til utviklingen her jeg sitter og klimprer hardt på tastene. Blogginga vil jeg jo ikke forsake!
Tenk om all den energien kunne omsettes til annen nyttig kraft. Det har faktisk vært forsket på det! Om noen år kan vi kanskje gå rundt og være våre egne små kraftverk og rive både master, kabler og rør som er til sjenanse i naturen. Etter noen år vil alle sår og inngrep være slettet og begrodd med blomsteregner eller løvskog. Er jeg veldig romantisk av meg? Eller naiv?

Se også Q innlegget mitt: http://viltogvakkert.blogspot.com/2010/08/q-abc-tema-q.html
Flere sterke malerier fra Grovens engasjerte hånd: http://www.groven.no/rolf/

For utenlandske bloggere som ikke kjenner satiren i Grovens arbeider, viser jeg Thideman og Gudes  kjente maleri "Brudeferden i Hardanger" fra samme ståplass, malt i 1848. Dette maleriet er et av Norges nasjonalskatter. I undervisningen sier jeg for at elevene skal huske hvem som har malt hva, at Thideman malte "man" = menneskene mens Gude malte "Guds frie natur", så husker de det livet ut....





Alternativet er visstnok å legge kablene i rør på bunnen av fjorden. Den løsningen må vel Arbeiderpartiet kunne akespterer!
.

1 kommentar:

  1. Jeg håper du har rett. Har mange ganger tenkt et den energien jeg bruker på sykkelen på treningstudioet burde vært nok til å varme opp vannet jeg bruker i dusjen etterpå. Sikker på at det kunne man enkelt få til. Det som er viktig er at man klarer å sette forskjellige løsninger opp mot hverandre og velge det mest skånsomme, samtidig som man jobber for det beste: få ned forbruket. Kan PC'n lades opp av solen?

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.