mandag 30. august 2010

Rabarbrakake med ostekrem

.



Det står mange flotte rabarbrastilker fremdeles i haven. Jeg vet at de helst ikke bør spises rå på denne delen av sommeren, men gjelder det i bearbeida tilstand også? Går det an å lage suppe eller kake av dem nå?
Når jeg først er inne i kjøkkenskriverier, kan jeg like godt fortsette med en kake til...

Hvis nei, så ja, er det kanskje ikke for sent å ta i bruk denne oppskrifta!

Røre:
500 g rabarbra
3 egg
2,5 dl sukker
175 g smør
2,5 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver

Ostekrem:
3 dl vaniljekesam
200g kremost naturell
2,5 dl melis
2ts vaniljesukker

Rabarbraen vaskes og renses, kuttes i staver på 3 cm
Pisk egg og sukker til eggedosis
Tilsett avkjølt smør, mel, bakepulver og vend forsiktig inn i eggedosisen.
Røra helles over i en form på 26 cm.
Stikk stavene jevnt utover, ned rabarbra ned i røra.

Stek midt i ovnen på 175 i ca 40 min.

Visp alle ingrediensene til en luftig kem.
Server kaka lun med ostekremen som tilbehør.

Les om rabarbra i mat: http://www.nrk.no/bedrepuls/article/page/view/1.5740721

Her er ett svar:
Hugs: Skal du lage dessertar eller sylte av rabarbra, må du plukke den før jonsok. Men etter jonsok er rabarbraen fin til saft.

I ca 5000 år har den blitt brukt som universalplante for medisinsk bruk og skal ha en avførende, parasittdrepende og styrkende effekt.

2 kommentarer:

  1. Å veit du kva du kan gjera!??! Du kan lage rabarbra-saft! Den er deilig syrleg og fantastisk! Ta utgangspunkt i eple-saft oppskrift, og smak til me sukker. You won´t regret it! :-)

    SvarSlett
  2. Den kaken skulle jeg gjerne hatt en smakebit eller to av. Høres helt vidunderlig ut.

    Kunnskapene dine får som vanlig terningkast 6 av meg.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.