torsdag 5. august 2010

Så feil kan man ta!

.
.



Jeg kjøpte på ICA i våres en urt i plast der det sto Estragon trykt på. I god tro om at dette var rette navnet, planta jeg den i maturtebedet. Etter hvert som månedene har gått, har den utvikla seg til å bli ugjenkjennelig og fått gule blomster. Jeg har lett lenge og vel på nettet etter estragon med gule blomster, og tilslutt lyktes jeg ved å søke med Artemisia dracunculus. Noen arter har faktisk gule blomster! Det er nok russisk estragon jeg har kjøpt. Eller tar jeg feil? Den er noe mer uvanlig i butikken enn den franske.
Her fant jeg svaret: http://www.agropub.no/id/2380?hidemenu=true&kap=kap2
The thing is, of course, that the Russian and French tarragons do look very similar, and it's not until they become mature that you can really tell the difference. Russian tarragon is taller than the French tarragon, and of course it self-seeds prolifically, while the French tarragon rarely sets seeds. And, with maturity, the Russian tarragon becomes virtually tasteless.
Og fortsetter:
Keep the plant if you feel sorry for it. But I suspect you might regret your decision to be merciful, because Russian tarragon can quickly become a weed (ugress). Da er det bare å vente... og se!
Siri fra bloggen Hagen i skogen har i en kommentar gitt meg svaret på hva det er: Mexicansk estragon/tagetes, anisillo eller hierba anis. Les mer: http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/enaarige/637.html
Faktisk så slo det meg hvor mye blomstene likner bittesmå tagetes!
Det finnes over seksti sorter tagetes, og to av dem egner seg spesielt godt til å holde jord fri for insekter. Blant de som dyrker økologisk, er det kjent at tagetes-sortene "Mexicansk tagetes" og "Tomato secret" kan brukes som effektive skadedyrbekjempere. 

Planta kalles også lakristagetes. Det forklarer den sterke smaken som jeg ikke fikk til å passe med russik estragon!


TAGETES LUCIDE ANISATA
Tagetes / Duft-Tagetes, Anisata



Bladene anvendes som krydder. Urten kalles også mexicansk estragon eller lakrids tagetes.
Duft og krydderurt til setter smak på sauser, salater, råkost, kjøtt og kyllingeretter. Friske som tørrede blader kan også brukes til å gi kakao og te en finere smak. 

Skal plantes på et sted med mye sol eller halvskygge. Næringsrik, løs og veldrenert jord. Høyde 40 cm.
Såtidspunkt på friland fra april til mai måned
Spiring fra frø: Greit
Kilde Frøtorvet







Og dette er ingen farlig bulmeurt som jeg har skrevet tidligere, men en eksotisk dverg-gåsebær Physalis edulis fra Brasil kjøpt av Herren i haven i Eden project i fjor! Så feil kan man ta! Dette er en herlig frukt med mange vitaminer som det bare er å helle innpå uten å få hallusinasjoner eller krampe som ved bulmeurt. Men til mitt eget forsvar, begge plantene hører med til tomatfamilien. De er altså i slekt!
Jeg oppdaga feiltakelsen først når bæra fikk kapsler! Det var nok fordi det er en liten variant, bare 10 cm høye, at jeg trodde det var bulmeurt. Det er mulig å kjøpe frø på nettet derfra også: http://www.gardencentre.co.uk/product.asp?id=5281
Den passer å vokse i krukker eller i patio. 
A propos patio så så jeg et flott program om patioene i Cordoba på TV for to dager siden. Det var et koselig minne om reisa vår dit i siste høstferie!



 Patio i Cordoba



Ikke rart jeg tok feil!

Bulmeurt
Lånt bildet siden jeg da ikke har denne...



Se også: http://viltogvakkert.blogspot.com/2009/10/bulmeurt-nrt-innpa.html 

Og så trodde jeg dette var to typer salvie, men det viste seg å være lammeøre og filktkongelys!
Ingen av dem var det jeg trodde det var....Slå den!





2 kommentarer:

  1. Hei

    Det er nok meksikansk tagetes du har fått. Jeg kjøpte maken på Coop Obs. Les mer her http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/enaarige/637.html

    Hilsen Siri

    SvarSlett
  2. Skulle presis skriva det samma och den är jättegod., Iår är väl första gången jag inte har den, smaken är fantastisk och den ser ju fin ut också. Jag har läst någonstanns i någon hagebok att man ska räkna en zone högre, minst, när man har plantor i kruka.. Kan du inte gräva ner den över vintern?

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.