søndag 28. november 2010

La pelargoniaen stå i vinduet

.



Morplanten bør klippes litt ned før den settes bort.
Stiklingen kan lettere råtne om høsten, p.g.a mye mer fuktighet i luften, men de er absolutt på sitt beste på denne tiden, med en lang god sommer bak seg, og friske grønne skudd.
Et tips er å vanne stiklingene med Atamon (blandingsforhold som til saft, står på fasken), det forhindrer noe av sopp og råteangrepene. Jeg vanner også mine vanlige pelargoner (store) med litt atamon i vannet gjennom vinteren, synes hvertfall det hjelper mot soppangrep. Greit å ha en dusjflaske med litt svakt atamonvann også, dusjer plantene hvis jeg ser de har mye svartsopp på seg.
De trives godt i en lys vinduspost gjenom hele vinteren.
Klipp fra Hagegals skravleforum

De må oppbevares kaldt, men ikke under + 5 grader. Står planten kaldt, klarer den seg nesten
uten lys og med forsiktig vanning ca en gang i måneden. Skal plantene stå helt mørkt, bør de
klippes ned til ca. 1/3 før de settes bort.
Det går også godt an å oppbevare pelargonium i vinduet på soverommet eller i en glassveranda
med opptil +10 grader. Men man må fortsatt passe på å ikke vanne for mye. Jorda skal være
lett fuktet, så planten hverken råtner eller tørker ihjel.
Det er også fullt mulig å oppbevare dem varmere, men da må de ha ekstra belysning for greie
seg. Og husk på: Dess varmere pelargoniene har det, desto mer lys og vann behøver de. Har
plantene godt med lys, kan de også få litt gjødning gjennom vinteren.
Kilde: buldr.no/wp-content/uploads/2009/.../Stell-formering-lagring.pdf


Jeg har ikke klipt ned plantene fordi de er stiklinger fra sommeren som var. Og da jeg sjekka dem tidligere i dag, trengte de virkelig litt vann!


1 kommentar:

  1. takk for infoen. Snauklipte alle mine mens de sto i full blomst og satte de ut i drivhuset tidligere i høst.
    Burde nok ikke vært fullt så ivrig med saksa, så jeg kunne nyte blomstringen lengre, men men, gjort er gjort.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.