lørdag 1. januar 2011

Ett av verdens mest sette malerier?

.



Det var i 1993 at elevene på Kråkerøy ble invitert til å være med i en konkurranse om å male et skilt med teksten: Er motoren av? 
Det skulle minne alle bilistene på å slå av motoren mens de ble stående i kø på begge sider av elva fordi klaffene til Kråkerøybroa skulle heves. Elva er en travel ferdselsåre, og broa er for lav til blant annet seilbåtenes master. Derfor blir broklaffene slått opp, og trafikken må vente på at båtene skal passere. Det kan ofte ta sin tid, og ikke alle sjåførene var like hensynsfulle mot miljøet på den tida. Enkelte lot eksosen bare spy ut. Etter at skiltene kom på plass, ble forholdene bedre (ikke gode nok!).
Nå får vi straks ny bro. Både den gamle og den nye vil vi måtte betale for å kjøre over, og nye skilter er i ferd med å komme på plass. Jeg fikk lettere panikk da jeg så at skiltet der det sto 'Er motoren på' på Kråkerøysida, var fjerna. Det var ikke helt uten grunn. Kunstneren er nemlig yngste sønnen i huset.
Jeg hadde lenge planlagt å ta et bilde av skiltet, og nå var det fjerna før jeg hadde kommet så langt!
Heldigvis som alle skjønner, hadde ingen fjerna skiltet på bysida. Hjertet roa seg fort ned da jeg oppdaga det... med fotoapparatet i veska, var det ganske enkelt å forevige motivet i kveldsmørket.
Etter så mange år er det blitt et velkjent landemerke for dem som jevnlig beveger seg mellom by og øy
Vær og vind har tæra på farvekvaliteten, men budskapet står der nesten like klart: Er motoren av?
Vi får håpe at det aldri går i glemmeboka!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.