tirsdag 8. mars 2011

Mandagstema; Skulptur

.
Den store skulpturjakten!

Jeg hadde bestemt meg for å ta bilde av en nydelig skulptur som alltid har stått ved inngangen til Østfold Sentralsykehus. Det er 'lillestøstera' til Petunias jente som venter. Jeg har alltid hatt et spesielt forhold til denne skulpturen som forestiller ei lita jente med fletter som venter.... kanskje venter på mamma som kommer ut av sjukehuset.... Den er laga av en tidligere medstudent på Høyskolen i Telemark, Svein Tore Hanssen.
Med jenta sto ikke der lenger. Ikke visste de i informasjon hvor den var blitt av heller. Så nå starter jakta på skulpturen. Jeg har en kollega som er ansatt på Østfold Kunstnersenter. Kanskje ho kan hjelpe meg med å finne den! Det blir rene detektivarbeidet.  
Jakten på den forsvunne skulptur!






I mellomtida får jeg presentere en liten sak fra egen hånd, laga etter inspirasjon av to store mestere: Michelagelo og Rodin. De som kjenner deres arbeider, ser forhåpentligvis at det er en av slavene til renessansemesteren og en kvinne vi tilegner Rodin. Disse bildene finnes også på siden 'Litt uhøytidlig om meg sjøl'!






Og her er originalene. Klikk på bildene så vises sidene jeg har henta dem fra!



4 kommentarer:

  1. Oj, du er ikke bare flink til å skrive og blogge, men er en kreativ sjel med kunstneriske evner også!! Jeg er veldig imponert!!! Må være gøy å kunne forme slike ting! Jeg kan bare lage barnslige figuerer av trolldeig, jeg! Spennende å se om du finner statuen! Den vil jeg gjerne se bilder av!! Den kan ikke bare være inne for reparasjon/vedlikehold eller noe slikt??

    SvarSlett
  2. The sculptures are very good.

    SvarSlett
  3. Hei,
    Enig med de andre her, du imponerer meg også!
    Ha en fin torsdag.
    Klem

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.