fredag 17. juni 2011

Blomstrende fredag; Nye klematis

.



Den øverste er gammel, men jeg 'fant' den først for to år sida, så ble det borte i fjor og kom tilbake i år.
Den hvite nummer to fra venstre, er Miss Bateman. Den siste hvite tok jeg muligens knekken på da jeg ved et uhell tømte en balje med sterkt salmiakkvann på den i drivhusetbedet der den overvintra.

De rosa og røde håper jeg dukker opp et eller annet sted i haven når juli kommer. Alle på bildet under er kjøpt inn på slutten av sesongen i fjor.






Oppskrift på stiklinger av klematis

Jeg rev av skuddene, men tok vekk de nederste bladene før jeg satte alle de fem skuddene langs pottekanten. Jeg valgte såjord med vermikulitt, og en leirpotte. Når jeg tenker meg om så skulle jeg helst tatt en plastpotte, den holder bedre på fuktigheten. Med leirpotte må jeg passe litt ekstra godt på så den ikke tørker for mye.
Kilde: http://parsellen.blogspot.com

Klematis kan brukes på mange måter enn å klatre i et espalier på veggen.
Det finnes et utall av grupper og sorter med ulike krav til vekstforhold.
Sorter som blir høye, som Viticella, kan ledes opp i store busker og trær, og gi et flott blomsterflor når treet eller busker vanligvis står uten blomster. Frukttrær og hagtorn egner seg godt. 
Plantehullet må graves et stykke unna stammen for å unngå å skade røttene eller lage konflikt om vann og næringstilgang.
Klematis er spesielt vakkert sammen med klatreroser. De kan også faktisk settes i samme plantehull siden de krever samme dybde og samme gode og næringsrike jordsmonn.
Og den egner seg veldig godt som bunndekker. Den dekker like gjerne horisontale flater som vertikale. Oppover en bergvegg trives den godt.
Noen mindre kraftige sorter klarer seg fint i ampler  eller dype krukker.
Noen tåler mye skygge mens andre trives best i sola.
Flere slag har to blomsterflor i løpet av sommeren. Farvene varierer fra kritthvit, via lyseblå og rosa til purpurød, fiolett og nesten svart.
Blomstene kan være enkle, fylte eller klokkeformete.
Kilde hageglede.no


Og bilder av de gamle som blomstret i fjor!




Storblomstret klematis klippes ned til ca. 50 cm over bakken.

Benmelgjødsling:


Kjør ned et spett rundt rota og beveg det slik at  det blir et kjegleformet hull, lag 3 til 4 hull. Fyll benmel i. Hell vann i hullene, og dekk dem med jord. Kan også brukes på roser.

2 kommentarer:

  1. Flotte planter - jeg skulle gjerne hatt, men satset på surjordsplanter og nå MÅ jeg være fornøyd! Men jeg skulle gjerne hatt en slik plante....

    SvarSlett
  2. Klematis er fine, men jeg har hatt litt vekslende hell med dem. Noen trives og andre har bare blitt borte.
    Mrs Batesman har jeg i hagen, og den har virkelig strekt seg i år. Blomstene er fine, så jeg gleder meg til de dukker opp :)

    Ha en fin helg :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.