lørdag 16. juli 2011

En skjønnhet ved vannkanten

.
Først trodde jeg dette var en Skogvikke, men siden min blomst trives ved brygga vår, var det noe som ikke stemte: vokseplassen, trodde jeg, inntil jeg googlet. Skogvikke vokser i Norge i innlandet og langs kysten fra Svenskegrensen til litt nord for Bodø står det i Wikipedia. Videre leser jeg at den tilhører erteblomstfamilien, men bladene på min blomst likner absolutt ikke på erteblomstenes!

Med litt graving i hukommelsen, tror jeg at jeg har et bilde fra i fjor på bloggen av samme sort blomst, da fra haven siden jeg tidligere har forsøkt å få den etablert her!






På bildet under hviler den seg i skyggen av bladene på et lite tre.






Joda, det stemmer: http://viltogvakkert.blogspot.com/2010/10/blomstrende-fredag-de-siste.html
og her, fremdeles uten navn: http://viltogvakkert.blogspot.com/2010/07/en-smak-av-sommer.html

Da er det bare å finne fram floraen i hylla oppe!
Det er nok en Linaria minor eller liten torskemunn... bladene kan bekrefte det. De er smale, har sølvgrågrønn farve og sitter langs hele stengelen oppover. Blomstens farve på ett og samme sted varierer fra nesten hvit, til lys blå og mer lilla. Den hvite var vanskelig å fotografere. Alle kontrastene forsvant!





Småtorskemunn, Chaenorhinum minus, ettårig art i maskeblomstfamilien. 5–30 cm høy med kjertelhåret stengel og blad. Blekfiolette blomster med en kort spore. Vokser langs jernbaner, veikanter og på avfallsplasser nord til Trøndelag.
Klipp: Store norske leksikon

Når jeg ser på andre bilder av småtorskemunn på nettet, er blomdstene ikke helt identiske med de jeg har funnet, men nærmere kommer jeg ikke!

Endelig funnet navnet, 11.juni 2013
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.