onsdag 6. juli 2011

Keiserlilje

.
Nå blomstrer noen av keiserliljene fra haven til faren min på verandaen. Jeg håper dem vil trives i potte i sinkbøtte, for i haven vår vil liljebillene spise dem opp. Her høyt oppe har jeg bedre kontroll på de små, røde, glupske krypene. Jeg tok med meg 10 stengler, høye og lave. De skal få godt stell med superjord fra Hasselfors.





Ikke alle kaller denne lilja keiserlilje, men jeg har fått den oppfatningen at det er det den heter!
Keiserkrone ser helt annerledes ut. Mange forveksler navnene på dem!
Lilium bulbiferum ssp. croceum


http://en.wikipedia.org/wiki/Lilium
http://www.blomsidor.se/blommor/liljor/brandlilja.htm 
.

2 kommentarer:

  1. Så kjekt å få besøk av deg igjen! Eg har vore slapp med kommentarane sjølv i det siste. Mykje å gjera. Sommaren er tydlegvis høgsesong for kostymer. Så masse flotte planter det er på sida di no, skal sei du har grøne fingrar! Håpar sommaren din blir fin, og at du får tid til å eta mykje is ;-)

    SvarSlett
  2. Interessant. Jeg trodde at dette var keiserkrone eller brannlilje som gartneren sa da jeg kjøpte til det nyrenoverte bedet mitt. Den sprang ut for et par dager siden og jeg har tenkt å ta bilde av den vakre keiseren som er en av mine favoritter. Da kan vi sammenligne og se om det er en annen variant du har.
    Eldbjørg

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.