søndag 28. august 2011

Spis opp ugresset...

.
...sto det skrevet med fete bokstaver i avisa. Ja, nå får jeg det i fanget igjen, min kjepphest: Hva er nå ugress? Jeg velger å forholde meg til at det er planter som vokser der vi ikke vil dem skal vokse, enkelt og greit!






Får du ikke bukt med ugresset i hagen din, kan du faktisk spise opp noe. Men du må kjenne plantene, lød ingressen.
Både løvetann, meldestokk, småsyre, skvallerkål og stornesle kan spises til rett tid. Plukkes plantene på et tidlig stadium kan de bli et smakfullt måltid rett fra naturen!
Unge blad av løvetann er litt skarp og herlig i salater, kan likne ruccola i smaken. Det kan lages ulik driu¨kke f.eks. vin på blomstene.
Ferske blad av stornesle er fine å koke suppe på eller lave stuing av. Det samme kan bladene av skvallerkål brukes til.
Meldestokk ble tidligere, spesielt under krigen, også brukt i suppe og i stuinger.






Mer informasjon: www.bioforsk.no/korsmo






If you can't beat them, eat them!
.

1 kommentar:

  1. Jo da, det är väl och bra. Nässelsoppa är ju faktiskt gott om våren, med ägghalvor..
    Jag har så lite ogräs att jag blev tvungen att gå runt och tigga ihop några påsar..
    Ha det bra kära du :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.