torsdag 13. oktober 2011

ABC - Scandinavia; Urt




Urt
Det tyske ordet Wurz er det samme som vårt urt, det betyr "rot" på tysk. Imidlertid er det kjent at rot i moderne tysk vanligvis heter Wurzel, der det andre leddet er en rest av et walu, stokk,, så ordet het på gammelhøytysk  wurzala. En avledning er Würze, krydder. En avlydsform er det norske rot, fra en germansk stamme wrot, indoeuropeisk vrad, som også finnes i latin radix, rot, jfr. reddik. det nevnte tyske Würze er også det samme som vi har i vårt vørter, som Würze også kan bety. at w har falt bort i norsk urt, er ikke overraskende, sammenlign uke med Woche.


Fra Levende ord av Johan H Rosbach

4 kommentarer:

  1. Dejligt kort ord - og en fin beskrivelse af ordudviklingen.
    Beklager jeg ikke kom på tur i søndags - som jeg havde skrevet.

    SvarSlett
  2. Fint å lese om Urt her hos deg! Fint bilde også! Tilbake til søndag, så var jeg på tur, tok bilder jeg mente å bruke her, men så fikk jeg ikke tid. Bildene ble i stedet brukt på mandagstema, så de kom til nytte! God helg til deg! -Margit-

    SvarSlett
  3. Sikke en smøre.

    Ja der kan være mange spekulationer til hvordan vores sprog er blevet som det er og hvor det stammer fra.

    SvarSlett
  4. Interessant,
    og fint bilde du illustrerer med :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.