mandag 17. oktober 2011

Mandagstema; Spiselig


Nå er jeg ikke særlig begeistra for ost og pølser, men når det fallbys på markedet, og pølsene er franske -fulle av kjøtt, kapitulrerer jeg. Her er det smaker som mange norske produkter bare kan 'drømme om' å være i besittelse av!






Hva skal det være? Hestepølse, oksepølse, muldyrpølse, villsvinspølse, esel, hjort, geit ...pølse med paprika, med kantareller, med ost, hasselnøtter, valnøtter, trøfler, kapers, oliven - og ikke bare grønne, men røde, brune, svarte med olivenolje og paprika, med olivenolje og basilikum, med olivenolje og timian, med cumin og med muskatt... sånn kan jeg ramse opp i det uendelige. Hordan skal den være? Salta, sylta, røka eller...

Det blir nok noen med hjem i kofferten! 


Litt pølsehistorie fra distriktet:

Pølsemakere i det gamle Romerriket
Cicero, som levde på Julius Cæsars tid, nevner en lucanica, som kan være en forløper til dagens luganega, og det selv om de historiske pølsene gjerne beskrives som korte og fete.

For luganegaen er forholdsvis mager og ofte kalles salsiccia a metro, eller meterpølse, fordi den ikke snurres i ledd men blir solgt metervis.

Det blir forresten også de populære katalanske pølsene, saucisse catalane, som slenges på grillen eller i pannen i en kveil for siden å bli kuttet i biter og servert nesten på norsk manér: i baguette med dijonsennep.
Klipp:  http://www.aperitif.no/index.db2?id=139460




10 kommentarer:

  1. De skulle jag kunna tänka mig att smaka :) Svårt tycker jag att hitta riktigt god korv :)

    SvarSlett
  2. Gad vide om hestehovedet betyder at det er lavet af hestekød? - Det må være lækkert at spise disse pølser men jeg har aldrig prøvet dem da jeg var i Frankrig ;) Flot billede

    SvarSlett
  3. Oj
    Det var litt av et utvalg.
    Eia var jeg der.
    Nydelig bilde og sikkert nydelig spise også.

    Ha en fin dag

    SvarSlett
  4. Skal si det var mye å velge mellom! -Margit-

    SvarSlett
  5. Fint spiseligt bidrag.. :-)

    SvarSlett
  6. Fint bidrag - en god spegepølse smager nu skønt ;o)

    SvarSlett
  7. På marknad med utländska korvar brukar det finnas mycket att välja på. Inte alltid så lätt att veta vad man ska köpa, men alltid kul att fotografera.

    SvarSlett
  8. Uhm - skønne pølser, som vi sommetider kan finde i Danmark, men jeg elsker også markederne i middelhavslandene - kunne købe det hele, hvis jeg kunne finde plads til det i bilen :-)
    Fint bidrag.

    SvarSlett
  9. Men ååååååååååå, vill ha!!!:-)
    Jag tycker sämre och sämre om korv, tycker det är svårt att hitta något som"passar", det är en massa konstiga saker i som åtminstone jag INTE vill ha i min korv! Men detta låter ju helt fantastiskt...
    *SUCK*

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.