fredag 18. mai 2012

Blomstrende fredag; Fiol




Jeg så deg i vårens første stund
  efter vinterens blund –
  mitt håps viol !
  Du våknet og gned ditt øye,
  og himlen lyste i blikket,
  og barneblidt kunne du nikke
  opp mot det himmelhøye,-
  opp mot den store sol !"


Hermann Wildenvey


 


Fargen på blomstene varierer. Mange arter er fiolette som navnet antyder, andre er blå, gule, hvite  eller kremfargede. Noen arter har tofargede blader, ofte blått og gult. Foreløpig får jeg nyte dem som kommer tilbake år etter pår i haven. De jeg har sådd, ser ikke ut til å spire. Nå ender jorda med frø i medisinurtebedet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.