fredag 13. juli 2012

Blomstrende fredag; Knappblomst


Dette er absolutt ingen uvanlig valmue som jeg trodde, men en knappblomst, Succisa pratensis
Ikke rart jeg tok feil for bladrosettene er temmelig like. Den vokser i en krukke i dufthjørnet. Der har den egentlig ikke noe å gjøre. Duften må nesa ha ekstra lukte-egenskaper, en såkalt forfinet nese,  for å kjenne, så den får få et nytt sted å vokse etter hvert.






Jeg har flere ganger kjøpt planter og  tatt planter direkte fra naturen, alle blå - og dem har jeg aldri lykkes med. Denne er sådd og har allerede overlevd en vinter med bladrosett som andre to eller flerårige planter.
http://www.telegraph.co.uk/gardening/6230832/How-to-grow-Succisa-pratensis.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.