mandag 6. august 2012

Mandagstema; Portrett




Portrett er så mangt. Det kan være gruppeportrett, familieportrett, klasseportrett, yrkesportrett, karakterportrett, idrettsportrett, barneportrett, konfirmasjonsportett, kjæledyrportertt, selvportrett, portrett av en fantsifigur, portrett av en avdødd person, kongeportrett, aneportrett, helfigurportrett, halvfigurportrett, en face eller profilportrett... kunstportrett, snapshotportrett ....det er ikke ende på hva eller hvordan et portrett kan være.

Noen portretter ønsker å skildre karaktertrekk i ansiktet - andre legger mer vekt på at indre egenskaper skal kunne oppfattes. At portettlikhet ikke alltid er like viktig for kunstnere som for kritikere, fikk August Rodin i sin tid oppleve. Maken til oppstandelse det ble da han presenterte sitt portrett av forfatteren Balzac i 1891, hadde knapt noen kunstner før han fått føle. Rodin ville vise mennesket bak 'masken'. Det var ikke alle tilfreds med.
Hvordan det endte, er det mulig å lese om her!




Med portrett tenker vi ofte på en visuell gjengivelse, men det kan like gjerne være litterært.

Jeg måtte ty til en lettvindt løsning i dag; selvportrett som viser en aktivitet jeg holder på med nå, tatt med mobilen uten noe "fiks fanteri".
Tror ikke ansiktsuttrykket ville være like positivt nå i kveld, for jeg nådde ikke de måla jeg hadde satt meg - fremdeles gjenstår en del maling.
Men jeg har fått et kompliment for jobben: Faren til en leieboer sa i dag 'Jammen er det greit med sånne ferdigmala lister....'  'Ja', svarte jeg , 'men de der har jeg mala!'


Jeg har hatt noen foreldre som har sett på bosteder for sine håpefulle, og det er noe merkelig jeg har bitt meg merke i.
Fedrene sier ... å her har du litt å ta tak i, mye jobb gjenstår her osv  mens mødrene sier så fint det blir, her blir det flott! 
Hva er åraken til at vi har så totalt forskjellige innfallsvinkler til oppussingsarbeidet?
Jeg gleder meg over hvert framskritt, blir motivert av hver lille forandring, det gir meg pågangsmot og vilje til å fortsette. Jeg tenker sjelden på all den jobben som ligger og venter. Ett skritt av gangen på en målbevisst plan, holder struktur og humør oppe.
Til alle som lurer: alle rom er utleid! Og inntektene går tilbake til huset i form av vedlikehold og mer opprusting.







2 kommentarer:

  1. Tycker det var ett jättebra självporträtt!

    SvarSlett
  2. Artig med selvportrett, det var kanskje når du startet malingen du gliste så glad? Lykke til videre i alle fall, det blir bra til slutt :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.