torsdag 20. desember 2012

Julekalenderen; 20. adventsdag, engel





Da kjøkkenet på hybelen jeg hadde som rom fra jeg var 12 til 21, skulle gjøres om til et lite bad og kjøkkenkrok, fant snekkeren denne lille engelen i papp i den øverste hylla i et av skapene. Jeg husker jeg hadde en til med rosa kjole. Hvor den har tatt veien, vet jeg ikke.






Engel er den norske formen av det greske ordet angelos som igjen er en oversettelse av det hebraiske uttrykket malak, som betyr `budbringer` eller `sendebud`. I mange religiøse tradisjoner er en engel et åndelig vesen som hjelper eller tjener en gud eller guder, eller er mellemledd guder og mennesker imellom. Dette sier selvfølgelig noe om englenes funksjon i Bibelen.
Den beskrivelsen av engler som vi finner i Det gamle testamente, danner utgangspunktet for oppfattelsen av og troen på engler både i jødedommen, kristendommen og islam. Selv om beskrivelsen er knapp sammenliknet med de skildringer vi finner i senere jødiske skrifter og legender, får vi likevel et rimelig dekkende inntrykk av englene, særlig deres oppgaver. I Det gamle testamente, som jo både jødedommen og kristendommen har felles, omtales engler i mange tekster. Englene har en framtredende plassi Det nye testamentet også. I virkeligheten er Bibelen en bok full av engler.
Engler sees ofte avbilda som barn som spiller på en lang basun eller harpe, og de forekommer tradisjonelt i forskjellige variasjoner av julepynt.
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Engel 

Den lille pappengelen bærer på en kurv full av røde lys og juleroser i mange farver. Altså en riktig juleengel!
Den vakreste bildet av en engel på jord, er uten tvil reliefet på Niketemplet på Akropolis. Det møtet glemmer jeg aldri!



Klikk  

Jeg har bare et gammelt lysbilde liggende i en kasse på loftet av Nike, så dette bildet er lånt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.