tirsdag 4. desember 2012

Saga fra Valhall


Johanne Hildebrand har skrevet tre bøker om tre gudinners liv i Valhall. Serien heter Sagaen fra Valhall. Det første jeg leste var om Frøya, den andre som jeghar lest ferdig nå, er om Saga. På baksiden av denne boka står det:
Snart står Frøya foran sitt livs vankeligste valg: Vallhalls undergang eller å ofre det mest dyrebare hun har- datterdatteren Saga.
Ikke visste jg da jeg leste den første boka at jeg skulle få et barnebarn som heter Saga!






Forfatteren blander fiksjon og mytologi- og beskriver forbindelser og forhold jeg ikke er helt fortrolig med. Så langt jeg kjenner mytene har aldri Frøya hatt noe kjærlighetsbånd til Tor, men i boka er det sterke relasjoner mellom dem på det seksuelle planet. Med Tor fikk hun i  følge boka datteren Idun. I mytologien kommer det ikke fram hvem som var hennes foreldre. Snorre skriver at Frøya hadde to døtre, Hnoss/Noss «klenodium» og Gjerseme /Gersemi «dyrbarhet».
I mytologien er Nertus Njords kone og mora til Frøya, men i boka heter ho Åse. Det finnes ingen kilder som bekrefter at Frøya hadde en mor som het Åse.
I boka har Frøyas ulike aspekter blitt sjølstendige personer som opptrer i ulike roller.
Dette er bare noen eksempler på hva som kan virke forvirrende.
Johanne Hildebran er en god forteller og skildringene hennes av karakterer, landskap, stemninger og handlinger er fantastiske. Men de gjentas altfor ofte, og handlingen skrider altfor sakte framover. Dette er mao ingen page-over som det heter på ny norsk, enda temaet skulle tilsi det for mitt vedkomne.
Jeg sitter igjen med mange indre bilder, og jeg er ganske sikker på at jeg er glad jeg ikke levde på den tida med sult, kulde og krig - med en elendighet som ingen ende ville ta. Hver dag var en kamp for å overleve.

Om boka Freja, Sagaen om Valhalla:
http://viltogvakkert.blogspot.no/2010/04/min-frste-bokanmeldelse.html

Også i denne boka forekommer ordet
"nærvær" ofte  -side 11, 32, 43, 72, 242, 246, 267, 311
Se en oversikt over min samling av "nærvær" fra bøkene jeg har lest, her!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.