tirsdag 9. juli 2013

Bruk og kast





metoden har jeg egentlig aldri vært tilhenger av.
Men det har nesten blitt til et mareritt for meg. Jeg har tatt vare på alt, aldri kasta noe, og det er jo ikke det som er meninga.
Jeg har gamle klær liggende, slitte og falma, som bærer mange minner med seg, gamle brosjyrer og billetter fra museer jeg har besøkt fra mine første reiser på egenhånd og fram til siste Cap Verde-tur, utklipp fra magasiner med massevis av inspirasjon for jul, påske, innredning og have, postkort fra fjern og nær, garnrester i alle regnbuens farver og notater i en skrift jeg har vansker med å tyde. Nå er det opprydding.
Alle utklippene er utdaterte,  de gamle kartene har veier som ikke lenger finnes. Fra nå av er det nettet som gjelder både for å hente tips og få ny informasjon. Jeg glemmer å rydde i det digitale rommet også, men heldigvis synes ikke det så godt, bare merkes på kapasiteten!
Det meste kan gå til resirkulering som nytt papir, isolasjon og og plasprodukter.
Aldri mer skal jeg kjøpe noe unødvendig som bare puttes i en skuff. Ting skal brukes og kastes, promte. Jeg har visst sagt nesten det samme før da vi flytta inn i dette huset for 23 år sida, en ting inn en ting ut, men det har jeg ikke klart å holde 100%!



Gipsmaskene ble laga til dramastudiene, de går nesten i oppløsning!


Utklipp fra gammel kalender til inspirasjon!


Kart over Kreta der vi har vært mange ganger, altfor lenge siden!



Glosebok fra min første Interrailtur:  Under overskriften KLÆR:
sko- le soulier, skjørt- la jupe, bluse-la blouse, belte-la ceinture, strømper-le bas, hanske-le gant, lommetørkle- les mouchoirs, skjerf-l´echarpe... lurer på om jeg fikk brukt for noe av det jeg omhyggelig hadde skrevet ned!



En smakebit...



Yngste sønnens yndling T-skjorte med tegning av Rosa panter, han var en stor tilhenger. Nå ender den i en svart plastpose! Litt vedmodig....




Og mannens Fanakofte jeg strikka til han før vi gifta oss. Verken farven eller garntypen finnes lenger i produksjon, så å repararere de slitte stedene lar seg ikke gjøre!




2 kommentarer:

  1. Å så jeg kjenner meg igjen, jeg sparer også på alt for mye. Både av reise tips, klær og annet materiell som jeg kan få brukt for.
    Hadde en opprydding for to somre siden i klærne mine, det ble etterhvert 7 svarte søppelsekkert til gjennvining/fretex.Det er litt deilig også! Men fanakofta kan du sy om til en liten fin genser til barnebarnet som vil bli kjempeflott!
    ha en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
  2. Å rydde og kaste kjennes som en indre renselse. Godt å få bort det gamle og gi plass til nye energier. Det som kjennes mest vondt og vemodig, gir den største lettelsen etterpå. Jeg tok vare på et utklipp en gang (hi hi) med teksten: "Kast alt som ikke er nyttig eller pent".

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.