tirsdag 26. november 2013

To veier








Lykken er ikke gods eller guld.
Lykken er ikke storhet og ære.
Lykken kan selv i den ringeste vrå
arbejdets frugter på bordet være.
Lykken har rod i det ærlige sind,
lykken er nöjsomheds rige broder,
lykken er altid, at være seg selv
aldrig trælbundet af livets goder.
Lev ej i tomme önskers rus!
Drik ej misundelsens bitre bæger.
Rigere fryd vil du fange,
når ret andres glede dit hjerte kvæger.
Lykkeligst den som har fred med seg selv,
fred med sin gud og fred med sin neste.
Går det i verden så op og ned,
han har af lykken dog fundet den beste.
Chr. Gendrup

Fra Lykkeboka som jeg i 15-17 års alderen samla alt jeg kom over av poesi og annen tekst med illustrasjoner om lykke. Jeg var nok mer opptatt av det da enn jeg er nå. Likevel synes jeg det er fint å dele bokas innhold med andre. Innholdet er bidrag fra kjente og ukjente forfattere. Illustrasjonene er gamle utklipp som er limt inn i boka.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.