onsdag 18. desember 2013

Det første julekortet





Vi skriver stadig mindre julekort, men noen har valgt å holde tradisjonen ved like. Ned i postkassa dumpet en liten hilsen i går! Takk Anne!
Tradisjonen med å sende julekort til familie og venner går helt tilbake til 1843 da en engelskmann  ved navn  John Calcott Horsley tegnet verdens første julekort Avsenderen skal ha vært Henry Cole.




De første julekortene i Norge ble postlagt i 1870 og trykt hos Beyer i Bergen.
Først på 1880-tallet kom en ordentlig kortproduksjon i gang. Mange kort ble importert fra Danmark og Tyskland.
Skikken med å sende kort ble innført av postverket, og i 1883 ble det tillatt å sende private kort. Det var imidlertid ikke før tidlig på 1900-tallet det ble vanlig skikk å sende hverandre julekort.
De tidligste motivene på norske julekort var stabbur med julenek, malt av Adolph Tidemann.
Den første julekortnissen ble tegna av Wilhelm Larsen i 1883.

Se også posten om julekort fra 2009

1 kommentar:

  1. Fin historie.
    Takk for påmindelsen! Nå får jeg sette meg ned å skrive noen julekort til noen som jeg vet er anti hilsen på mail.
    Nå er det snart skolefri for oss og jeg ser frem til det!
    Ha en flott GLEDELIG JUL om jeg ikke kommer innom før og hils til Anne Kirsti med det samme budskap om du ser henne!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.