fredag 20. desember 2013

Juleavslutninga vel i havn


Siste dag på jobben var både intens og krevende fordi jeg var en av to som hadde fått den ærefulle og hyggelige oppgaven å lose 300 ansatte gjennom skolens juleavslutning.
Hele avdelinga hadde pynta ferdig kantina i går kveld, snittene kom som bestilt, kaker bakt av konditorelevene lå pent på fat, tre elever hadde avtale om å framførte musikalske innslag, skolens eget lærerband hadde fått beskjed om å stille med sine intrumenter, alt var nærmest klappet og klart til i dag.




Så vakkert kan et bord dekkes med enkle midler.


 Bare et lite utvalg fra kakebordet


Ramma om arrangementet hadde jeg valgt å være tradisjoner. Tradisjoner med julekort, tradisjoner med julehefter og tradisjoner i julefeiring i andre land. (Litt om julekort og juletradisjoner finnes på andre innlegg).



Kathrine som er elev på vg2, har tegna mor og barn etter en statue av Vigeland.
Vi besøkte Vigelandsparken i høst, og det har resultert i mange flotte kunstverk.
Dette valgte jeg til stillbilde på skjermen bak scenen.


Fotograf Arne Glomdal

Og jeg intervjua en av de ansatte på renholdsavdelinga om jul i Polen. Følte meg rent som Anne Lindmo. Vi knekte og delte valnøtter som seg hør og bør i juletida. Alle smakte godt, så etter tradisjonens tro skal det bli et år uten nød og sjukdom for oss to, og godt er det!
Vi er 11 nasjoner ansatte. Men det snakkes 13 morsmål, og alle fikk en "julehilsen" på sitt språk med på veien hjem.




Huskelappene var skjult i julekort, både brukte og ubrukte....
Bildeserien Maria og barnet som ble vist på storskjerm, laga jeg i 2003! Nyttig med gjenbruk...
"Norges jul" heftet er fra 1976, og boka Jul i mange land, er gått ut på dato, akkurat som mange lærebøker.
Noen tradisjoner lever videre til tross for dårlige vilkår, andre blir bare borte, er ikke lenger liv laga.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.