lørdag 7. desember 2013

Naturen som værvarsler; De ti skytypene


Elevene i vg1 har nå som oppgave å male akvareller, og jeg ser anledningen til å ta fram skrinet, penslene og blokka. Det er altfor lenge siden sist jeg hadde det framme.
Oppgaven går ut på å male stemninger i moll. De har fått utdelt noen kopier av hus skissert i tusj som de skal bruke som utgangspunkt.
Stemninger er avhengig av lyset eller mangel på det.
Og siden jeg har spart på avisutklipp av ulike skyer, for å lage innlegg om hvordan vi kan forutse været ved hjelp av skyene, fant jeg ut at akvarellene mine skal bli illustrasjoner til hver av de ti skytypene som det er fotografier av på avisasida.

Det passer fint med Nimbostratus, nedbørsskyer, til tross for at sola skinner i dag, men ukas ekstremvær sitter friskt i minnet.
Når bygeskyer møter nedbørsskyer, kan vi få et kraftig nedbørsområde. Sola (eller månen) er ikke synlig gjennom nimbostratus skyer, noe som skiller dem fra mellomhøye Altostratus skyer. På grunn av tåke og fallende nedbør som oftest under og rundt nimbostratus skyene, er skyformene vanligvis svært diffuse og vanskelig å nøyaktig fastslå.

Nimbostratus, nedbørskylag, en av hovedtypene av skyer, består av tette grå, oftest formløse skymasser som gjerne gir vedvarende, noenlunde jevn nedbør. Fallende snøfiller eller regndråper som ikke alltid når bakken, kan gi en stripete struktur. Skyens underkant er gjerne mindre enn 2000 m over bakken. Nimbostratus har stor horisontal og vertikal utstrekning, og er den dominerende skytypen i vandrende nedbørområder på våre breddegrader. Består av smådråper og snøstjerner eller iskrystaller, iblandet større snøfiller og/eller regndråper. Kilde

Jeg har valgt meg denne skissa som utgangspunkt for motivet.




Holder blokka med arket på skrå for at malinga vætt i vætt skal kunne renne og blande seg med forrige strøk.


 


Best å la papiret tørke litt!



Om det blir en bakke full av snø eller et grått og vått jorde, gjestår å se. Det ferdige resultatet kommer som innlegg til Ein stück Himmel neste uke - muligens uka deretter siden neste torsdag er Munchs fødselsdag, og den skal feires!
Mulig jeg må male en ny illustrasjon til Nimbostratus, for i disse ble det litt for mye formasjoner. Moll-stemning skal det uansett bli!

Akvarllen endte tilslutt som illustrasjon til Lussilangnatt!


1 kommentar:

  1. Dette blir jo både vilt og vakkert, syns jeg. Det ser moro ut å holde på med maling og pensel.
    Cummulus nimbus har holdt på her i mine trakter siste timene, for ute er det blitt hvitt i løpet av natten. Fint julehvitt lag. Og mer skal komme utover dagen. Liker det jeg, for det blir lysere og planter og vekster får et beskyttende lag så ikke tælen tar kål på dem.
    God andventsøndag til deg.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.