søndag 2. februar 2014

Det kom overraskende...


Historien gjentar seg, heter det - og vi har igjen kommet til en tid med utdelinger av ymse slag.
Utmerkelser for gode, interessante, vakre, innholdsrike, morsomme, opplysende eller tankevekkende blogger vil bli gitt. Din blogg er kanskje en av dem som har blitt lagt merke til?
Det følger en del forfliktelser med slike troféer. Det kan være å svare på en rekke spørsmål, utføre en aktivitet og å lenke tilbake til den som har vist deg en slik ære, og å sende stafetten videre.

Jeg fikk

av Mormor, tusen, tusen takk!
Mormor har valgt å svare på norsk, jeg følger i samme sporet. Som jeg skrev i takkekommentaren, har jeg noen pokaler liggende lagra fra forrige gang det var vanlig med prisutdelinger. De har nå støva ned og trenger en skikkelig puss før de kan leveres videre- det har jeg ikke tid til nå, så de blir stående enda en tid på hylla. Jeg er heller ikke helt komfertabel med antallet det er ønskelig skal få en belønning. Etter en hvis tid blir "markedet" utvanna, og utmerkelsen kommer tilbake som en bommerang. Er det noen grense for hvor mange filmer som kan nomineres til Oscar? Er det fem?
Det er et passende antall for oss bloggere også, synes jeg! Da gir det dobbelt så mye ære å bli valgt ut! Dette er et lite hint til opphavskvinnene.
Denne gangen får jeg være pliktoppfyllende å sende til ti med under 200 følgere som det står i oppfordringen.
Spørsmålene mormor vil at jeg skal svare på er følgende:

Om du hadde begrenset makt en dag og kunne endre noe, hva ville du endre?

Jeg er ikke mer original enn folk flest - og sjølsagt er det å skape fred og gode forhold for alle i verden. Jeg skrev for litt siden her på bloggen at



Derfor vil jeg finne noe som jeg virkelig kan forandre på, og det er å gi utdanning til alle barn og ungdommer. På den måten kan jeg kanskje bidra med fred og gode forhold en gang i framtida. Jeg har et håp om at kunnskap kan forandre verden!


Tenk om dette kunne ha vært en skoleklasse og ikke en matkø!
Jeg har aldri vært og skal aldri til Soamalia, derfor er dette bildet lånt!


Hvilket land kunne du ikke tenke deg å besøke?

Jeg har hatt mine prinsipper om aldri å besøke Kina eller Tyrkia pga politisk ideologi. Land som hemmer ytringsfriheten er på min svarteliste. Men så er det sånn at jeg har kasta noen prinsipper overbord. Jeg besøkte Kina i 2000. Det var en fantastisk opplevelse, og jeg vil gjerne dit igjen til tross for en dårlig samvittighet. Nå drar jeg til Tyrkia ganske snart - og gleder meg til tross for at jeg skal oppsøke et regime jeg ikke har noe til overs for - nok en gang på tross av dårlig samvittighet. Det er ett land jeg aldri skal sette mine føtter i: Somalia. Hvorfor, les her!

Hvilken ferdighet setter du mest pris på hos deg selv?

At jeg er flink til å ... tenkepause.... jeg tillot meg en gang å si at jeg er flink til å tegne. At jeg kunne si at jeg var flink til noe, fikk da de rundt meg til å måpe. Heldigvis er vi kommet lenger, og nå er det legitimt å si at man er flink til noe... men hva setter jeg mest pris på?
Ferdighet har noe med å skape eller utføre, å gjøre noe, produsere enten produkter eller tjenester som det heter i etreprenørspråket.
En ferdighet er en lært kapasitet til å utføre forhåndsbestemt aktiviteter og arbeid ofte med et ikke ubegrenset innskudd av tid, energi, eller begge deler. Ferdigheter kan ofte deles inn i områdene generelle og spesifikke ferdigheter. For eksempel innen området arbeid, vil noen generelle ferdigheter inkludere tidsallokering, gruppearbeid og ledelse, selvmotivering og annet, mens område-spesifikke ferdigheter vil være nyttige kun for en bestemt jobb. Ferdigheter krever vanligvis visse miljømessige stimuli og muligheter for å vurdere nivået av ferdigheten som blir utvist og benyttet. Kilde
Da tok jeg altså feil, det er mer enn hva jeg trodde!
Jeg er flink til å lytte både til fuglesang og andre mennesker, kanskje ikke så mye til meg sjøl!




Om du fikk valget mellom penger eller makt, hva ville du velge?

Makt for da kan jeg bruke andres penger! Og jeg ville bygge sentre for barn utsatt for overgrep og forsømmelse.

Hva er ditt største håp for 2014?

At en som har makt, oppfyller mine ønsker!

Hvilken årstid er din favoritt?

Sen vår da alt er grønt og friskt i naturen, det spirer og gror av nytt liv.... det er også min verste pga allergi!



Hva er det verste du vet?

Eksentriske mennesker

Hva kan du ikke klare deg uten?

En ny sjanse

Hvilket menneske ville du helst ha møtt?

Maria, moren til Jesus. Har mange spørsmål jeg gjerne skulle få svar på!




Ved en katastrofe hvor du må forlate hjemmet ditt, hva ville du tatt med deg, 3 ting?

Bunaden min, dukkevogna mi (den første gaven jeg husker jeg fikk - gave fra søstra mi jula jeg var fire år),  en tegning fra jeg var fire år - altså ting fulle av minner som kan gå i arv. Jeg har aldri før gjort en rangering på ting som betyr noe for meg. Kanskje dette ikke er de rette valgene når det virkelig måtte gjelde.
Høyst situasjonsbetinga er det....
for mye kommer f.eks. an på været. Dyne, en topplue og varme støvler kunne være et fornuftig valg om det er tjue kuldegrader ute, og ingen har mulighet til å gi meg husly der jeg står naken og forfrossen!






Her er mine ti spørsmål:

  1. Hva er ditt favorittmaleri?
  2. Hvor spiste du den retten som du husker som noe av det beste du har smakt?
  3. Hva tenker du når du hører Nightwish?
  4. Hva er din beste tid på døgnet?
  5. Hvis du kunne velge, i hvilken tidsepoke ville du leve dersom du vet at du hadde et liv der alle de nødvendige behovene var dekket?
  6. Hvilken farve er din favorittfarve?
  7. Hvis du fant en tohundrekronerseddel, hva ville du gjøre med den?
  8. Hvilken film så du sist på kino?
  9. Hva er ditt beste lukteminne?
10. Om du hadde vært damen på bildet, hva ville du ha sagt?




Du får lese historien bak bildet på bloggen neste søndag!

Disse får sjansen til å svare på spørsmålene (hvis noen av dere har en awardfri blogg, så bare se bort fra denne lista, men la deg smigre likevel!):

Meta
Gunilla
In my mother´s name
Humlehagen
Fargene forteller
Kleppanrova
I sansenes grenseland
Anitas blogg
Lisas trädgårdsblogg
ROSEN-sin


6 kommentarer:

  1. Jag tycker det är roligt att läsa vad ni svara, Man får kanske en annan bild av bloggaren då.
    ha en fin dag
    Kram Meta

    SvarSlett
  2. congratulations on your nomination, great answers :)

    SvarSlett
  3. Takk for nydelig utført :)
    Og det skal ferdigheter til for å nyte fuglesang fullt ut. Og de færreste av oss lytter godt nok til oss selv :)
    Klem :)

    SvarSlett
  4. Jag känner mig väldigt smickrad men har beslutat mig sedan en tid tillbaka för att ha en awardfri blogg. Det är jättetrevligt med awards men jag får alltid sådan vånda vilka bloggar jag ska utse och skicka vidare utmärkelsen till.

    Tack ändå för att du tog med min blogg i din lista och jag hoppas du inte blir alltför ledsen på mig.

    Kram Anita

    PS! Jag förstår nu att jag förvillade dig. Hade en flik på min blogg med två gamla "Awards" som jag trodde jag tagit bort. Det var bra att jag fick en påminnelse så jag kunde ta bort dom.

    SvarSlett
  5. Takk, jeg føler meg smigret over å få blitt valgt ut, men jeg vil ha en awardsfri blogg.
    Det blir som en bomerang. Sist jeg var med kom den igjen og igjen flere ganger. Så jeg sier bare takk også kan du utfordre noen andre.
    Jeg har heller ikke tid akkurat nå, det er litt mye som skjer her og der om dagen.
    Ha en fin uke som snart er der. Jeg vet det er tre uke til å jobbe, men har allerde nesten pakket og er i hodet på veg til Vietnam.og vinterferie. Mye å finne ut av og lese før jeg skal dit, ruta er ikke helt bestemt enda. Så der er jeg!!!

    SvarSlett
  6. Tusen takk for kommentar hos meg og for at du synes jeg var verdig å være på lista di..... Jeg skulle gjerne ha tatt imot utfordringen, men velger likevel å stå over. Her er så mye som foregår og dessverre går det ofte ut over bloggingen min. Prøver å komme sterkere tilbake. Ha en fin uke!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.