onsdag 24. desember 2014

Jula 2006 og 2014




Jeg ønsker meg hvit jul akkurat som på bildet tatt av Bjarne Tveter i 2006. Vi er faktisk blitt lova et hvitt teppe av meterologene-
tenk jeg får ønsket mitt kanskje oppfylt! Det eneste som ikke vil være det samme i år, som på bildet, er et grønt kobberirra tak på domkirken. Det har fått nye kobberplater og skinner rødt i sola!
Husker hver gang jeg spent titta ut av vinduet de åra det var sparsomt med snø, juleaften morgen. Gleden var stor om det høye epletreet på utsiden var kledd i hvitt. Det samme er det nå. En barnlig glede over at snøen har fortrylla landskapet til et vidunderlig vinterparadis...


GOD JUL alle sammen!


Jeg har nok ikke vært snill nok i 2014 til å få ønsket mitt om hvit jul oppfylt. Ikke et eneste snøsnugg har falt i natt. Her sitter jeg i mørket uten smak og uten lukt. Hva er en jul uten det? Det er jo jula.
Forkjølelsen har slått fullstendig knock out på alle sansene.
Det svir i øya, ørene er tette, kjeven øm, halsen sår - og hele kroppen verker. Dette var dårlig planlagt!
Jul er lukta av granbar, røkelse, krydder, nystekte kakemenn og smaken av ribbe, tyttebærsyltetøy, gløgg, klementiner og marsipan. Ingenting lukter. Ingenting smaker. Heldigvis går det over. Da er jula over også. Vi er flere i familien som har det likedan, felles skjebne felles trøst. Vi får glede oss på andres vegne over en stemningsfull jul. 

4 kommentarer:

  1. God Jul till dig och din familj!

    SvarSlett
  2. Uff nei, så utrolig dårlig timing da gitt. Håper det sveiver fort over hos dere alle, og at dere kan glede dere over alt det julesanselige snart.
    God bedring, kjære du. Og god, varm jul ønskes deg og dine fra meg.

    SvarSlett
  3. Hvad med lave egen fejring om et par med lugte- og smagssans? Klem:-)

    SvarSlett
  4. Sneen kom hit :) Ha en fin jul med mye glede i.
    Klem
    Mormor

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.