tirsdag 15. mars 2016

Ekte cubansk bodega - tema med variasjoner




Blomsterbutikk, bokhandler og rariteter. Kjøkkenutstyr, klær, drikkevarer, møbelbutikk og fruktsalg. Utvalget er magert og ddet varierer fra dag til deg!





Ingen går sultne på Cuba, det er en trøst! Alle får sine rasjoner matvarer.




Primitivt gatekjøkken, smaken er det sikkert ikke noe å utsette på, men det spørs hva vårt Mattilsyn hadde gitt av "klistrefjes på døra"!




En noe ubestemmelig butikk! Ikke sikker på hva de selger bak disken her...




 Skomaker og grønnsaker, tilslutt kjøtt og flesk hos slakteren...








Frisør og hattemaker




 Og aller sist konditoren i farta...





med blondepynta sukkerbrød!




Matutdeling og rasjonering på Cuba er kjent som Libreta de Abastecimiento. Systemet fastsetter hvilke rasjoner hver person har lov til å kjøpe gjennom reguleringen og hyppigheten av forsyninger.

Til tross for rykter om avslutning eksisterer fortsatt systemet. Et kuponghefte gir en familie minimumrasjon av ris, sukker, fyrstikker og olje osv 
Varene får de i såkalte bodega. Kilde


Bodega may refer to:
A winery
A wine bar
A warehouse

A convenience store, especially those specializing in Hispanic groceries


3 kommentarer:

  1. Er du på Cuba eller har du vært der. Jeg er litt for sjelden på min egen blogg og da følger jeg ikke med andre heller. Jeg har nettopp hatt en uforglemmelig vakker skiferie i Rondane som jeg "måtte" legge ut noen bilder fra.

    SvarSlett
  2. Supre reisebilder! Cuba må være svært eksotisk - og fattig!
    Du har spurt meg om et lesetips, og her kommer et seint svar: Skal du lese krim, eller noe helt anna? Anbefaler Ingebjørg Berg Holm "Stjerner over, mørke under" som påskekrim. Veldig bra, og annerledes. Ellers må du lese Napolibøkene til Elena Ferrante, om du ikke har gjort det.. God påske!

    SvarSlett
  3. Det er jo så sjarmerende - likevel så trist. Tenk for en slitsom hverdag de har. Ikke lett å få det til å gå rundt! Fantastiske bilder du har klart å ta! Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.