mandag 25. april 2016

Alt om Håndarbeide og kofter




Jeg har tidligere skrevet om norske strikkemønstre, men ikke direkte om kofter. Er det et plagg spesielt for Norge?
Kofte, også skrevet kufte, er en fellesbetegnelse på ulike typer, ofte tjukke, åpne eller lukkede klesplagg til å dekke overkroppen med. Det kan være side jakker, korte frakker eller trøyer til å trekke over hodet. På norsk brukes i dag ordet kofte først om fremst om samekofter, strikkejakker og bunadsjakker.
Selve ordet kofte kan være i slekt med kaftan, en lang frakk eller mannskjortel som blant annet har vært vanlig blant tyrkere og ortodokse jøder.På svensk betyr kofta i dag «strikkejakke». Kilde
42 norske kofter
Norske kofter

Jeg strikka i sin tid en brun Fanakofte til mannen min. Den brukte han så mye at jeg stadig måtte reparere kantene rundt håndleddene. Etter at det ble hull på begge albuene også, ble den lagt på loftet. I fjor tok jeg den fram igjen for å strikke nye ermer, men da var garnfarven gått ut, og jeg sto igjen med ei kofte uten ermer. Den passer ikke til vest!



1 kommentar:

  1. Strikkekofter eller lusekofter er koselige plagg. Så mange fine mønstre og så mange timer håndarbeid. Bestemor strikket kofte i julegave til en eller to i familien hvert år, helt til hele storfamilien hadde hver sin. Skatter! :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.