mandag 27. juni 2016

Lista er lang


Onkels bord og skap

over arbeidsoppgaver jeg bør gjøre på grå dager, alt fra male møbler, reparere tøy, rydde loftet, kjelleren og garasjen, lese både bøker, romaner og fagstoff  - og besøke en tidligere nabo.
Jeg er så pirkete og nøye at det halve kunne være nok... derfor blir jeg aldri ferdig, det siste strøket maling gjenstår ofte, det utsettes og utsettes.
Det er flere år sida jeg starta på å male gamle arvemøbler for at de skal stå til hverandre. Skapet under ble stående for lenge med maskeringstapen på, så det ferdigmalte rutemønsteret ble ødelagt da malingen hang fast i limet på tapen da jeg endelig skulle ta det av. 




Samme feilen gjentok seg med tapen på sjakkbordet - denne gangen hang ikke malingen fast i tapen, men limet satt igjen på bordflata, og jeg fikk det ikke bort med såpe og klut. Det måtte pussing med sandpapir til, og da forsvant jo noe av malingen også. Dermed er det nesten som å starte på nytt med begge deler.
Det gamle bordet fra onkel var engang malt med maling som har krakelert. Best å få alt bort før jeg starter med malinga. Det er jeg i gang med nå!

Tidligere innlegg: Status quo som siden 2009!




Her er farmors gamle kjøkkenoverskap som vi nå har i stua! Burdagstegningen fra barnebarnet har fått hedersplassen. 
Og mine foreldres bokhylle under, her mangler døra fremdeles, nesten ferdig i en årrekke: 




Som jeg engang har nevnt tidligere, Leonardo da Vinci og Michelangelo hadde samme tendens til aldri å bli ferdige, uten sammenlikning forøvrig!

3 kommentarer:

  1. Om du ikke når opp til de store herrene, gjør du iallefall en super jobb! Dette er det mye arbeid med, men når resultatet blir så bra er det en glede å arbeide med gamle ting.

    SvarSlett
  2. Så flink du er som restaurerer dei gamle møblane.
    Mykje arbeid som krev både tålmod og kløkt.
    Lukke til !

    SvarSlett
  3. Så herlige gamle møbler. Har du vært inne på Facebook og sett på Inspirasjonshuset i Brumunddal? Det burde du. Hege Wølner fører en spesiell maling som passer til slikt - tror jeg. Det er bare å spørre henne. Lykke til! Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.