onsdag 15. juni 2016

Veien videre





I dag er det seremoni for avgangselevene som jeg har hatt gleden av å kjenne i tre fantastiske år på videregående skole. Det er litt vemodig å skilles fra dem, men samtidig er det godt å vite at de har gjennomført utdannelsen med flotte resultater og er godt rusta for veien videre. Nå står de ved et veiskille og skal stake ut en ny kurs. Hvilken vei skal de velge?
Jeg har fått hjelp av noen kjente menneskers livsvisdom og kloke ord til denne hilsenen med på veien.
Det er Kjerstin Aune, Sigurd Hoel, Olav Hauge, Melissa Horn, Nils Kjær og Stendhal, en fransk forfatter fra realismen. Jeg har tillatt meg å oversette sitatene til bokmål.


Om jeg fikk velge meg en vei, som ingen andre hadde gått, veien var helt rett, alltid helt rett, tror jeg at jeg hadde takka nei.... for....Ingen av våre veier er helt riktige, og ingen av dem går helt rett ... og ... Gå ikke alltid dit veien fører deg. Gå heller der hvor det ikke fins noen vei - og sett spor etter deg. Dette er din vei. Bare du skal gå den. Og det er uråd å snu. Det finns en fare i å aldri finne den rette veien, det finns noe vakkert i det å vandre den likevel...Det er den som farer vill som finner nye veier.
Er veien mindre skjønn fordi det er torner på hekken langs grøftene?

 

Kilde

2 kommentarer:

  1. Dette var hyggelige avskjedsord til dine elever. Nå kan du kanskje ta ferie?!
    Kos deg med regnværet, det trenger vi!
    Hilsen fra Tove

    SvarSlett
  2. Gode ord på vegen vidare.
    Du har gjort jobben i tre år, no er dei
    rusta til å ta valg i livet vidare.

    God ferie.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.