onsdag 13. juli 2016

Bjørg "alias Tore på sporet"





Søster, niese og jeg satte kursen sørover i dag for å finne stedet der Bestemor (farmor) trådte sine barnesko. Sammen med familien flytta ho til Rostad på Rolvsøy ved Fredrikstad 29. september 1899.



Vi dro først til kirken der ho ble konfirmert for å finne gamle graver, men de var sanert. En nyere familiegrav med navnet på noen slektninger fant vi likevel.
Kyrkokartan/litt historikk




Fra klokka elleve var det Vegkyrke, dvs at den var åpen for alle vegfarende... og vi fikk litt opplysninger om arkitektur og utsmykkinger. Merkelig konstruksjon vises ved at koret ikke ble bygd midt på skipet.... Det er en særdeles vakker kirke fra midten av 1100-tallet, akkurat som Gamle Glemmen kirke!




Skjønte først ikke hvorfor jeg ikke fikk sentrert motivet!!!! Sjekk lysekrona.




Madonna med barnet- figur fra middelalderen og prekestol fra barokken.




Kanskje Bestemor er døpt i denne fonten.




Kirken er blitt restaurert. Tårnet er borte siden det ble ødelagt både av jordskjelv og lynnedslag på midten av 1700-tallet. Det ble bygd nytt klokketårn på utsiden av kirken.
Orgelet har ornamenter i barokkstil.




Takmaleriene viser scener fra dommedag og er fra 1730-tallet.!




Oversikt over alle prestene som har vært knytta til kirken.




Klokka viser faktisk rett tid!



På kirkegården tok jeg kontakt med en dame som la mørkerøde roser på et par graver. Kjenner du til gravene her, spurte jeg forsiktig, vi leter etter graver til slekta vår!
Min søster er slektforsker, og hun kan hjelpe dere, jeg ringer henne...., var svaret jeg fikk.





Etter kort tid dukker Laila og Berit opp, og jeg ble møtt med, oj .. det er deg jeg skrev til på Arkivguiden (et forum om slektforsking jeg er blitt med på)  i går kveld!





I prestegården fikk vi servert kirkekaffe og nydelige, nystekte vafler med krem og diverse hjemmelaga syltetøy. Smakte herlig...





Etterpå dro vi hjem til BullaraBerit for å studere slekta vår mens Laila tok noen telefoner til folk som kanskje kunne bistå.




Berits egen slektstavle der det går fram at familiene gifter seg på kryss og tvers i bygda.





Huset der Backa en gang lå, ikke langt fra hjemme deres. Nå står det et hus fra 60-tallet på stedet.




Backa gård er et annet hus litt nærmere.




Det gule er Berits hus og det røde er Lailas hus.




Barnebarn foran Bestemors fødested!




Naboene tar vare på hverandre her, og de har hjerterom på vegne av hverandre...




Bygdas karismatiske spisested er Nellie´s!




Kjøretøyene må ha egen bensinstasjon i passende stil...




Take away bringes på rosa scooter...




Fra Junes facebook:



Se også innlegget
http://allmyroots-slektami.blogspot.no/2016/07/pa-oppdagerferd-til-naverstad-med.html

2 kommentarer:

  1. For et innlegg!!!!! Dette var en spennende dag for dere! Og det er artig at du deler med oss.
    Nå har du fått enda mer å fordype deg i! Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.