mandag 8. august 2016

Hva jeg har av medisinurter



Jeg fikk spørsmål fra "amos blogg":
Du har stor hage å halde ved like forstår eg, den høyrest spennande ut. Eg vart spesielt interessert i medisinurtebedet. Kva har du der ? Og har du nytte av det i kvardagen ?
Jeg har medisinurtebedet bare fordi jeg synes det er moro og har en kulturhistorisk interesse for det. Jeg bruker ikke plantene for medisinske formål. I dette innlegget presenterer jeg alt hva jeg har i haven Vilt og vakkert som kan komme inn under kategorien medisinurter. Mange av plantene kalles vanligvis ugress, men ugress er kun planter som står der vi ikke vil de skal stå! De fleste navnene har lenker til Urtekilden. Bildene er mine egne.
Fyller på med bilder etter hvert!

Malva

Elecampane (Alantrot, Inula heleniumdet blandes stadig med navnet 
Telekia speciosa eller tusenstråle. 
Den første av plantene er høy med lange blader, den andre er lav med brede blader. 
Sammensurium her også 
 

Syre/høymol
Såpeurt (i potte, mellomstasjon)
Marikåpe (planta i vår)
Stokkrose (planta på nytt i år)
Kornblomst (avblomstra)
Telekia Speciosa (ennå ikke blomstra)
Apotekerkattost (må så ny)
Spansk kjørvel (avblomstra)
Lungeurt (avblomstra)
Valurt 
Legevendelrot (avblomstra)
Blåkoll (i potte)
Enghumleblom (usikker om planta har slått rot)

I haven: 
Engkarse (vårblomst)
Slyngsøtvier
Agurkurt
Myske (avblomstra)
Linnea (vårblomst)
Gjøksyre(vårblomst)
Åkersvinerot (i alle bed)
Åkersvineblom (rosebedet)
Strandnellik (avblomstra)
Takløk (i steinbedet)
Tinnved (eplehaven)
Reinfann (Frøyas stjernebed)
Dagfiol (i Frøyas stjernebed, avblomstra)
Kattefot (i Frøyas stjernebed, avblomstra)
Akeleie (avblomstra)
Magnolia (avblomstra)
Hagtorn (kommet av seg sjøl)
Liljekonvall (avblomstra)
Rosenrot (i potte, avblomstra)

Maturtebedet:
Løpstikke
Oregano
Bergmynte

Sar
 Eplemynte
Mynte
Salvie
Timian
 Basilikum, officinalis

Verandaen:

Har hatt i haven
Abrodd

I området:
Tyrihjelm (skal så)
Svartsurbær (hos naboen)
Svarthyll (hos naboen/tomtegrensa)
Ildsveve


Ildsveve kalles Hieracium aurantiacumORANGE HAWKWEED, Museøre og Djevelens pensel, ‘red devil’ and ‘grim-the-collier, MOUNTAIN DANDELION, var. ORANGE AGOSERIS. FAMILIE: Compositae (aster). ARTER: AGOSERIS aurantiaca (Hook.) Greene. synns. Macrorhynchus troximoides, Troxicum aurantiacum. 
Bruk: Bladene brukes til mat.  
Beskrivelse og habitat: flerårig, fra 10-60 cm høy, vokser i høyden i fuktig til tørr jord, i åpne skoger og enger. Bladene er basale, lineære til smalt lanse-formede, tidvis tannet eller flikete. Stilken produserer e latexmelk. Blomstene er oransje og sjelden gule. Blomstene får rosa striper ved tørking. De er ofte lilla-flekket. Fruktene (achenes) likner løvetannens "puffballs".
Plantene ble brukt til å helbrede pil- eller skuddsår, hjortinfeksjon, hovne armer, håndledd og ankler. Bladene kan kokes som spinat. Blomstene er spiselige rå, eller brukes til å lage te.
Planta gir velbehag, er "snerpende" og slimløsende. Den har vært brukt i avkok for tuberkelose, menoragi, hemoptyse, og andre blødninger.Blader og røtter ble pulverisertog, blanda med Bloodroot, og brukt som en snus for polypus i nesa. Sies å være effektiv mot bitt av giftige slanger som det utvilsomt er virkningsfullt for. Saften av de friske bladene anbefales som en kur for vorter. Dose, infusjon eller sirup, fra 2 til 4 dl.Kilde
Svartelista i mange land.

Se alle innleggene med etikett : Medisinurter
Interessant side: https://no.pinterest.com/source/newhampshirewildflowers.com/
Gillary books - interessant blogg

3 kommentarer:

  1. Himmel og hav - dette var sannelig en lang liste. Tenker at Amo får litt bakoversveis! Kanskje du skal begynne med urtemedisin? Hilsen Tove

    SvarSlett
  2. Ja, amo fekk bakoversveis ;)!
    Dette var ei imponerande liste over medisinurter.
    Det rare er at eg har mange av dei rundt meg både i vill og ordna tilstand... Men ikkje visste eg at dei hadde slike eigenskaper.
    Revebjellen har eg stor respekt for og har flytta den vekk frå der barneborna leikar.
    Takk for spennande innlegg !!!
    Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Such wonderful collection of plants and summer flowers! Some are used for medical therapy, as medicinal plants, I think. I recognised malva = "nalba" in here; and also sikori is "cicoare" to us.
    Greetings in this lovely August!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.