lørdag 10. desember 2016

Norsk kultur; Østfoldmat: Vørterkake til jul




INGREDIENSER
Fordeig:
1 pk gjær
1 flaske vørterøl
1 ts salt
ca. 8 dl hvetemel
Hoveddeig:
4 ss mørk sirup
2 dl lunken melk
ca. 8 dl siktet rugmel
1 dl sukker
1 ts malt nellik
1 ts malt anis
1ts koriander
1 dl rosiner
Pensling:
1 dl vann
1 ts potetmel




BAKE TIL JUL?
Sjekk ut nye og gamle tradisjoner til julens bakst.
VØRTERBRØD – VØRTERKAKE
Vørterbrød - Vørterkake med smør er nydelig julemat. Server gjerne med geitost og en kopp kakao. Mmm...
SLIK GJØR DU
Fordeig: Rør gjæren ut i romtemperert vørterøl. Tilsett salt og siktet hvetemel til en løs deig. La heve i ca. 30 minutter.



Spiskammerset tomt for rugmel i julestria, da blir det speltmel..
og honning erstatter sirup...
NB Deig laget med speltmel må være mer klisset enn deig bakt med vanlig hvetemel, fordi spelt tar opp væsken senere enn hvete.

Heve til dobbel størrelse...


Hoveddeig: Rør sirupen ut i varm melk. Avkjøl til ca. 37 °C.
Tilsett sirup/melkeblandingen og resten av ingrediensene utenom rosinene i samme bolle som fordeigen. Elt til deigen er fast, smidig og slipper kanten av bakebollen. Dekk med plast eller et klede, og la heve til dobbel størrelse. 

Nå har jeg gått en lang tur med hunden i mørket mens deigen har heva seg til dobbel størrlese.
Og jeg har fått høre av en kollega at det er smart å heve deigen på denne måten!


Skjær et snitt med en skarp kniv rundt kanten, brett deigen på overkanten inn mot midten!

Elt deigen en gang til og tilsett rosiner. Del deigen i to eller tre like store emner, som du former til avlange eller runde vørterbrød. Tilsett om nødvendig litt mer mel slik at de holder formen og ikke siger utover.




Legg vørterbrødene på en stekeplate kledd med bakepapir. Dekk med plast eller et klede, og etterhev i 30 minutter.

Pensle med lunkent vann. Brødene stekes midt i ovnen på 180 °C i 45 – 50 min. Pass stekingen godt slik at brødene ikke blir for mørke. Reguler eventuelt temperaturen noe ned mot slutten av steketiden eller dekk brødene med et bakepapir. Avkjøl på rist.

Og jeg steker i nyrensa ovn. Det var godt å bli kvitt alt brent fett på vegger, tak og bunn samt rist og fat.


Ferdig!

Oppskriften



Etterskrift:
Det blir som i folkekulturen, man tager hva man haver, og resultatet blir dertil.
Jeg har enda en vørterølflaske, så det er bare å føre opp fint rugmel på handlelista!
Må ikke glemme gjær...





Varm og nystekt med brunost, mangler bare kakaoen, me julete går bra det også!

3 kommentarer:

  1. Vørtekake har jeg ikke smakt på mange år. Takk for oppskriften. Viktig å ta vare på gamle oppskrifter og mattradisjoner.
    Hilsen Tove

    SvarSlett
  2. Sakser denne, jeg! Vidunderlige vørterbrød! Og kakao...
    Kanskje jeg får bakt dem i år?

    SvarSlett
  3. Ååå, dette såg fristande ut.
    År og dag sidan eg baka vørterbrød, kanskje
    eg skulle ha prøvt oppskrifta di..

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.