torsdag 12. januar 2017

Ullus på bananplantene.





Tove hadde bilde av en vakker Medinilla Magnifica Flamenco på bloggen sin, og jeg skrev dette i kommentarfeltet:




Over er to bilder av hvordan de ser ut på bananplanta mi. Nå står bananplanta på verandaen i håp om at ullusene fryser i hjel etter at de har blitt dusja med grønnsåpevann. I morgen skal det bli kuldegrader, så da får jeg vel ta den inn i varmen igjen! Nå vil jeg bli kvitt ullusene. De har snylta på stueplantene mine i snart fire år.
Se posten på min blogg 

Snu et blad på denne tiden av året, og du oppdager små klumper som likner vatt festa til bladene og stengelen. De beveger seg faktisk sakte rundt! Det er insekter i nymphal fasen av psyllids Psylla Alni, som suger saft av anlegget. Vattdottene som er en masse av voksaktig filamenter utskilt av insektet, blir tydelige når disse bladlusstore insektene blir undersøkt i mikroskop. Voksen er produsert av kjertler på halen. Så halen til en psyllid som nettopp begynt å produsere dette materialet, ser ut som om den er i brann. Voksen er et forsvar mot vanntap og rovdyr. 
Nymfene i første stadium har butte vinger som etter hvert utvikler seg til fullt størrelse, og da vil de felle "vattdotten" som dekker den, fly og spre seg. Psyllids er kjent som hoppelus og forskjellige arter har en tendens til å bli assosiert med spesifikke planteverter. 
Kilde

Info


Uten å kjenne til dette rådet, gjorde jeg noe tilsvarende i fjor. Fjerna all jord, skylla og la plantene i vann et døgn. Likevel ble jeg ikke kvitt ullusene.

2 kommentarer:

  1. Jeg har hatt ullus på kaktus. En gang knekte jeg lusene med å pensle hver enkelt med rødsprit (brukte en ørepinne). En annen gang fikk jeg ikke tatt knekken på dem, men jeg visste ikke at de kunne sitte på røttene også.

    SvarSlett
  2. Uff, så ekkelt.
    Den sorten har eg ikkje sett.
    Kjedeleg å få slik sjukdom inn i stova som
    sprer seg slik.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.