onsdag 5. juli 2017

Dette visste jeg ikke ... og er det kvann eller kva?


?
Skvallerkål

Første bilde: Jeg oppdaga ei lita plante som hadde klort seg fast i en fjellsprekk da jeg rensa fjellet ved urtebedet. Nå har den fått ny plass blant valmuespirene i krukka. Kan det være kvann?
Andre bilde: Et blad av planta som vokser i rosebedet. Kan det være en kvann?
Artene i skjermplantefamilien er ett-, to- eller flerårige. Men ved jevnlig nedskjæring av blomsterstilk når denne kommer opp, vokser flere av de ett- og toårige, som de skulle ha vært flerårige urter.Kilde




Kanskje jeg må vente til blomsterskjærmen har fått form for å få greie på hva det er som vokser i rosebedet!

Kvann er store, kraftige planter med hule stengler. Bladene er to ganger finna med breie småblad og oppblåste bladslirer. Bladstilkene er runde med utydelig renne på oversida (skiller kvann fra den nært beslekta sløke som har tydelig, dyp renne på oversida av bladstilkene). Blomsterstandene er kuleforma skjermer med gulgrønne (sløke har hvite) kronblad. Storsveipbladene (se skjermplantefamilien) mangler eller faller av tidlig, småsveipbladene er smale. De to underartene er ganske like, men fjellkvann har småsveipblader som er ca like lange som blomsterstilkene, mens disse er halvparten så lange som blomsterstilkene hos sløke. Den tidligere dyrka formen "gardskvann" eller "vossakvann" hadde kompakte bladstilker. Kilde
PS Nå ser jeg en forskjell på bladene: det øverste har ingen bue ved bladstilken! Mao er det to ulike planter! Da har jeg heldigvis ikke svallerkål i rosebedet! Da er det kvann. DS 
Kvann som medisin 

2 kommentarer:

  1. Dessverre - jeg kan ikke hjelpe deg!
    Men kan du hjelpe meg? Se nest siste blogginnlegg hos meg, nederst. Hvilken plante er dette? Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Tusen takk for at du oppklarte mysteriet med planten. Pass på så den ikke sprer seg hos deg også! Tok en titt på planten i dag, og den hadde spredd seg i hopetall videre bortover. Hjelper ikke at den har fin farge. Det er ille! Hilsen fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.