lørdag 9. desember 2017

Julekakeraid: Mormors julekake





Denne oppskrift brukte jeg julen 1982, fin, men for sterk varme, har moren min skrevet på siden med sirlig løkkeskrift. Hennes merknad: 175 ° i 10 minutter, så i 30 minutter på 165 °!
Gir 2 julekaker i 1 1/2 l former

150 gram smør
6,5 dl melk
1 pk gjær
1 1/2 dl sukker
1 1/4 ts kardemomme
2 dl ulike sorter rosiner
1 kg hvetemel

Smuldre gjær i oppvarma melk og smør. Ha i frukten, elt tilslutt inn melet. Heving 45 minutter.
Del deigen i to emner. Etterhev i 30 minutter
Pensle med sammenpiska egg, stek på nederste rille ved 200° i 40-50 minutter. NB moren min sin merknad!
Jeg må passe enda bedre på siden jeg steker i varmluft!
Jeg tillot meg å legge rosinene til bløtt i litt portvin som var blitt litt grumsete og ikke noe særlig å servere i glass. Og så har jeg brukt tørrgjær.



Tid for pensling
Tid for smaking!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.